امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۵/۱/۲۶ تعداد بازدید: ۳۴۸
print

هم مادر باشید، هم شاغل

 «هدر چاک» همه چیز را درباره «مادر شاغل بودن» می داند. او به عنوان نویسنده کتاب «مانیفست مادران شاغل» با داشتن سه فرزند دیگر استاد ایجاد تعادل بین رسیدگی به خانواده و فرزندان خود و در عین حال شغل خود شده و با همین مهارت توانسته خانواده ای شاد و سالم داشته باشد.

اکثر خانم ها بعد از ازدواج و به خصوص بعد از مادر شدن شغل خانه داری را برای خود انتخاب می کنند. این در حالی است بیشترشان پیش از ازدواج شاغل بوده اند و برای خود درآمد مستقل داشته اند. اگر از آنها دلیل این کار را بپرسید، به احتمال خیلی زیاد می گویند به لحاظ اقتصادی دیگر نیازی به شغل خود ندارند و حالا دیگر همسرشان مسوولیت نان آوری را بر عهده دارد یا اینکه مسوولیت و مشغله های خانه و در مرحله بعد «بچه داری» به قدری زیاد است که دیگر وقتی برای کار بیرون از خانه باقی نمی ماند. گرچه زن خانه و به خصوص مادر بودن یکی از سخت ترین شغل های جهان است، اما وضعیت به این شکلی که بسیاری از خانم ها به آن نگاه می کنند، نیست. اگر فردی علاقه به کار کردن داشته باشد، با وجود کار خانه و فرزندان هم می تواند شاغل باشد. به هر حال استقلال اقتصادی خانم ها در بستر خانواده و جامعه می تواند بسیار مفید باشد و الگویی برای فرزندان شان.

هدر چاک در این باره می گوید: «یکی از بزرگ ترین لذت های مادر شاغل بودن این است که به وضعیت اقتصادی خانواده کمک می شود و در عین حال زن به دنبال علایق و آروزهای خود هم برود و به اهدافش برسد و نه تنها در زندگی شخصی اش موفق باشد، بلکه در زندگی حرفه ای هم به دستاورد برسد.»

البته حرف هدر در کلام بسیار آسان است تا در عمل؛ بسیاری از مادرها نگران این هستند که اگر بعد از مادر شدن کار کنند یا خانواده یا شغل شان در معرض خطر قرار می گیرد و یکی فدای دیگری می شود. که البته باید گفت حق هم دارند، اما راه ایجاد تعادل میان زندگی خانوادگی و زندگی حرفه ای این است که این افراد پیش از برنامه ریزی برای داشتن یک شغل برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

هدر در این باره می گوید: «خانواده های موفق که در آن هم زن و هم مرد از شغل و درآمد خوبی برخوردارند و خانه ای که محیطی شاد دارد، همین طور به صورت معجزه آسا در یک جا نمی گنجند. در وهله اول باید نظامی برای خانواده تعیین شود تا در آن مرزها رعایت، به بچه ها و نیازهایشان رسیدگی و در عین حال زن و مرد به علایق، دغدغه ها و امور شخصی یکدیگر احترام بگذارند و هر کس بتواند زندگی شخصی خودش را هم داشته باشد.»

هدر می گوید وقتی پای کاهش استرس و مبارزه مادرهای شاغل با عذاب وجدان عدم رسیدگی به فرزندان پیش می آید، نکاتی بسیار ضعیف می تواند تفاوت زیادی را در وضعیت یک خانواده ایجاد کند؛ به عنوان مثال اگر شاغل هستید به جای اینکه تمام وقت تان را با تماس های تلفنی و کنفرانس و جلسه پر کنید، می توانید وقتی را به مدیتیشن کردن یا تماشای پسرتان در حالی که سعی می کند جلوی شما خودنمایی کند، اختصاص دهید. نوشتن کارهای روزانه و اهداف زندگی هم در مسیر تصمیم گیری های شما برای زندگی بسیار مثمر ثمر خواهد بود و در نهایت منجر به داشتن خانواده ای باثبات و مستحکم می شود؛ خانواده ای که به شما اجازه حرکت در مسیر اهداف و علایق شخصی تان را می دهد.

حالا با تمام این اوصاف فکر می کنید چه مشاغلی برای مادرها مناسب است؟

هدر در پاسخ به این پرسش می گوید: «مادرها برای اینکه از کار خود راضی باشند و بتوانند با آن احساس راحتی کنند، به چیزی بیشتر از حقوق بالا نیاز دارند؛ آنها به کاری نیاز دارند که انعطاف پذیر باشد و به شرکتی که به ارزش های خانوادگی احترام بگذارد. شرکت های هوشمند از این حقیقت آگاهند و به همین خاطر پذیرای شیوه های کاری منعطف تر هستند. موقعیت شما هر چه هست، بدانید که می توانید کار کنید و حتما کاری در جامعه برای شما وجود دارد و از اینکه به دنبال علاقه و هدف خود بروید، نترسید. البته به دنبال کارهایی که موقعیت برد برد برایتان ندارند، نروید. شما باید در وهله اول از کارتان لذت ببرید.»

به طور کلی کارآفرینی برای خانم ها نیاز به برنامه ریزی های گسترده تری دارد و صرفا خود جامعه نمی تواند به همین سادگی برای بانوانش شغل ایجاد کند. اما در وهله اول باید این دیدگاه را که «مادرها اصلا نمی توانند کار کنند یا آن بیرون کاری برای خانم ها و به خصوص مادرها وجود ندارد»، از بین برد. می توان این کار را با معرفی مشاغلی که می تواند برای مادرهای شاغل مناسب باشد، آغاز کرد:

مدیر یا معلم مدرسه

چه کاری می تواند دوستانه تر و خانوادگی تر از کار مدرسه باشد، جایی که بچه های شما در آن تحصیل می کنند. حتی اگر دارای مدرک تحصیلی لازم برای کار در مدرسه نیستید و مثلا نمی توانید مدیر یا معلم شوید، می توانید به دنبال شغل های دیگر مثل دستیاری معلم یا معاون یا منشی گری بروید.

نویسنده آزاد

همه نمی توانند نویسنده باشند؛ این یک حقیقت است اما در اینجا منظور نویسنده داستان یا رمان نیست؛ شما می توانید برای وب سایت ها بنویسید. وب سایت های زیادی وجود دارد که مثلا طرز تهیه غذاها را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. خب یکی باید باشد که این اطلاعات را در اختیار کاربران بگذارد؛ شما می توانید آن فرد باشید. با انتخاب این شغل حتی می توانید از خانه هم کار کنید و هر وقت دلتان خواست این کار را انجام دهید. زمان تان آزاد است بنابراین می توانید اول به اولویت های خانه و فرزندان خود برسید، بعد به کارتان. البته این را هم به خاطر داشته باشید که این کارها دائمی نیستند و به احتمال خیلی زیاد هیچ مزایای تسهیلاتی از جمله بیمه هم در اختیارتان نمی گیرد.

مربی ورزش یا زیبایی اندام

این شغل یکی از مفرح ترین شغل های جهان است و میزان انعطاف پذیری اش غیرقابل باور. اول اینکه خودتان می توانید تصمیم بگیرید چه ساعتی کلاس بردارید؛ بنابراین اگر قصد دارید سراغ این کار بروید بعد از آموزش دیدن که در باشگاه های بدن سازی سر کوچه تان هم امکانش وجود دارد و کسب تجربه می توانید مربی ایروبیک، یوگا، پیلاتس یا زیبانی اندام شوید. مهم تر از همه اینها بدن و روح خودتان سالم می ماند.

کارآفرین

خودتان دست به کار شوید. کار بیافرینید، از خانه خودتان. این آسان ترین و بهترین کار است برای ایجاد تعادل میان مسوولیت های خانواده و اهداف شخصی. همه چیز به خلاقیت خودتان بستگی دارد. اول استعدادها و توانایی های خود را بسنجید، بعد ببینید جامعه به چه چیزی نیاز دارد؛ چه شغلی در جهان وجود دارد که در کشور شما نیست و می تواند برای جامعه تان مفید باشد؛ با توجه با بازار کار چه شغلی می تواند برای شما درآمدزایی کند و درعین حال از انجامش لذت ببرید؛ با یافتن پاسخ این پرسش ها می توانید کارآفرین شوید. به این صورت هم خودتان شاغل هستید هم برای بسیاری افراد دیگر می توانید موقعیت شغلی ایجاد کنید.

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.