امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۷/۱۰/۴ تعداد بازدید: ۱۱۸۹
print

 13 آبان روزی برای احیای روحیه انقلابی

صاحب نظران, 13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی و روز ملی استکبار ستیزی را زمانی برای احیای روحیه انقلابی بویژه در بین نسل نو می دانند

هرساله با فرا رسیدن 13 آبان، اقشار و گروه های مختلف مردم بویژه دانشجویان و دانش آموزان میهن اسلامی با برپایی راهپیمایی، فریاد ضد امپریالیستی سرداده و با آرمان های انقلاب تجدید پیمان می کنند.

دانش آموزان و دانشجویان مومن و انقلابی میهن اسلامی در 13 آبان 58 به تجمع اعتراضی مقابل دانشگاه تهران پرداخته و اقدام به تسخیر سفارت آمریکا موسوم به لانه جاسوسی کردند.

اما 13 آبان امسال با توجه به اعمال دور جدید تحریم ها توسط آمریکا علیه ایران متفاوت تر از گذشته است و نشان می دهد سیاست های ضداستکباری انقلاب و نظام برای شیطان بزرگ تا چه حد اهمیت داشته و دولت مستکبر ایالات متحده و هیات حاکمه بر آن از همه توان خود برای ضربه به میهن اسلامی در حال استفاده است.

در چنین شرایطی این پرسش مطرح است که با وجود گذشت سال ها از این حادثه بزرگ (تسخیر لانه جاسوسی)، اکنون که نوع دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران تغییر یافته و در حال جنگ اقتصادی با استکبار هستیم، وظیفه دانش آموزان و دانشجویان کنونی چیست؟

به طور حتم موتور محرک هرگونه پاسخ و مقابله با شیطان بزرگ نیازمند برخورداری اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان از روحیه انقلابی است و باید دید دانشجویان و دانش آموزان ما در چه مرحله ای از این فرایند قرار دارند و آیا وظیفه ای برای آنها تبیین شده است یا خیر؟

به مناسبت 13 آبان، جمعی از صاحب نظران، مسئولان و فعالان سیاسی در گفت و گو با ایرنا به تشریح اهمیت این واقعه در تاریخ انقلاب و راهکارهای مقابله با استکبار جهانی در شرایط فعلی پرداختند.

 

انقلاب دوم و گذار به سمت تقلیل روحیه انقلابی

یک مدرس دانشگاه در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در مورد واقعه 13 آبان، باید 2 موضوع را از یکدیگر تفکیک کنیم، مسئله اول همان روحیه انقلابی است و مسئله دیگر عقلانیت و ثبات نظام سیاسی است، دورانی که از سال 57 تا ابتدای دهه 60 در کشور سپری شد، بسیار پرآشوب بود و در این مدت کوتاه علاوه بر شکل گیری جریانات بعد از انقلاب، شاهد ستیز و کشاکش نیروهای سیاسی بودیم و همه جناح های سیاسی تلاش می کردند تا خودشان را بیشتر از سایرین ضد امپریالیسم نشان دهند. از طرفی وجود تفکرات چپ در صحنه باعث شده بود تا دراساس ضد امپریالیسم بودن یک پرستیژ محسوب شود.

کریم تفضلی تاکید کرد: در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، قبل از اینکه نیروهای مذهبی وارد عمل شوند، گروههای چپ تصمیم به این کار داشتند و پشت دیوار سفارت چادر زده بودند که اول از همه از دیوار بالا بروند؛ اما نیروهای مذهبی پیش دستی کردند و نشان دادند که از روحیه انقلابی بالاتری برخوردار هستند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح کرد: تسخیر لانه جاسوسی بزرگترین اقدام بعد از انقلاب اول شناخته شد و انقلاب دوم نام گرفت و کاملا پیدا بود که کشور تحت اثرپذیری نیروهای مختلف سیاسی است و جریان عمومی نیز کاملا انقلابی بود و شاهد یک فضای ضد امپریالیستی بودیم که این جریان بعدها پس از جنگ و اعمال تحریم ها تا حد قابل چشمگیری تقلیل یافتند و کشور از آرمان های انقلابی دور شد.

وی اظهار داشت: اکنون استقبال عمومی برای پذیرش جریانات اوائل انقلاب آنچنان که باید وجود ندارد و اکنون ما با نسلی روبرو هستیم که از نیازمند تقویت روحیه انقلابی است.

 

فاصله طبقاتی و دوری از آرمان های اصیل انقلاب

تفضلی همچنین گفت: یکی از موضوعاتی که امروزه باعث شده تا کمتر روحیه انقلابی را از جوانان امروزی شاهد باشیم، مسائلی پیرامون مشکلات معیشتی و اقتصادی جوانان است، همانطور که به یاد داریم، در اوایل انقلاب و حتی در اوج جنگ تحمیلی، با کوپنی شدن اجناس یک برابری نسبی اجتماعی در کل جامعه حاکم بود و پولدارها و فقرا با گرفتن ارزاق خود، توازن اجتماعی را برقرار می کردند اما بعد از آن به سمتی پیش رفتیم که توازن اقتصادی به هم خورد و فاصله طبقاتی شدت گرفت به طوری که برخی از از آرمان اصیل انقلابی نظیر ساده زیستی دور شدند و به اشرافی گری روی آوردند و این مسئله در جامعه شیوع پیدا کرد.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: پس از یک مرحله که انقلابی عمل شد رفته رفته جامعه و جوانان از روحیه انقلابی دور شدند که نیازداریم برای مقابله مطلوب با استکبار جهانی در این خصوص تجدید قوا داشته باشیم.

 

وظیفه ما در قبال تحریم ها، توسعه پایدار اقتصادی است

تفضلی در تشریح علل فاصله میان جوانان و روحیه انقلابی اظهار داشت: باید برای ارتباط با نسل جوان و دانش آموز باید از ابزارهای جدیدی استفاده کرد، ضمن اینکه مدیران نسل دوم کشور اساسا از جوانان فاصله گرفتند و یک پیوست مشخصی در این رابطه وجود ندارد.

این پژوهشگر مسائل جامعه شناختی در رابطه با تحریم های آمریکا در روز 13 آبان نیز گفت: نباید تنها به یادبودها و راهپیمایی 13 آبان اکتفا برای مقابله با آمریکا اکتفا کنیم بلکه باید با تولیدمحور قرار دادن اقتصاد، صادرات کالاهای وطنی و رونق اقتصادی اقداماتی عملی و مقابله جویانه برابر تحریم های آمریکا انجام دهیم چراکه معتقدم با بالارفتن توان اقتصادی، عملا اقدامی به مراتب اثرگذار تر از حوزه سیاسی علیه آمریکا خواهیم داشت.

 

وظیفه کنونی ما تولید علم، دانش و توسعه اقتصاد مقاومتی است

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هرساله 13 آبان برای ما یادآور سه حادثه تاریخی در بطن انقلاب شامل تبعید حضرت امام (ره) در رابطه با کاپیتولاسیون، سرکوب تجمع کنندگان مقابل دانشگاه تهران توسط رژیم شاهنشاهی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان خط امام (ره) است که گرچه عناوین متفاوتی از هم دارند، اما مرتبط با هم هستند و باعث شده اند تا این روز تحت عنوان 'روز ملی مبارزه با استکبار جهانی' شناخته شود.

مرتضی سمیعی افزود: در روز 13 آبان هرساله فرهنگیان و دانش آموزان در کنار سایر اقشار به راهنمایی بزرگ می پیوندند و ثابت خواهند کرد که رییس جمهور آمریکا نمی تواند با اعمال تحریم ها خدشه ای به عزم ملت وارد کند.

این مسئول گفت: دانش آموزان و دانشجویان ما همیشه در صحنه هستند و وظیفه ما ایجاب می کند تا ماهیت استکباری نظام آمریکا را هرچه بهتر برای دانش آموزان تبیین نماییم.

این مقام مسئول تاکید کرد: همانطور که دانش آموزان و دانشجویان اوائل انقلاب با اقدام عملی در راستای مبارزه با استکبار قدم برداشتند، امروز ما به عنوان پرچم دار تربیت و آموزش باید با تولید علم، دانش و توسعه اقتصاد مقاومتی، اقدامات خود را برای تقویت انقلاب و نظام و مبارزه با استکبار به صورت عملی آشکار سازیم.

وی اظهار داشت: توفیقاتی که دانش آموزان در المپیادهای علمی کسب می کنند، همه به نوعی مبارزه با نظام استکبار جهانی است و باید تلاش کنیم ابتدا با زمینه سازی و سپس با هدایت دانش آموزان توفیقات بیشتری در این مسیر مقاومت کسب نماییم.

 

دانش آموزان انقلابی امروز، مدیران آینده کشور خواهند شد

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی سپاه صاحب الامر(عج) قزوین نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: 13 آبان آخرین روز از هفته بسیج دانش آموزی است و شعار این هفته «دانش آموز انقلابی، مدرسه انقلابی» نام گذاری شده است.

رضا ابراهیمی افزود: هدف ما این است که با محور قرار دادن فعالیت دانش آموزان انقلابی در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، زمینه هرچه بیشتر رشد و توسعه فرهنگ مبارزه با استکبار را گسترش دهیم.

ابراهیمی تصریح می کند: یکی از اقدامات ما در راستای توانمند کردن دانش آموزان، اجرای طرح ولایت است که با مدیریت دانش آموزان دختر و پسر انجام می شود و اعتقاد داریم در 10 ساله آینده این دانش آموزان هستند که کرسی های مدیریت در کشور را برعهده می گیرند و باید بتوانیم آنها را در سطح طراز اول مدیران انقلابی قرار دهیم.

وی افزود: دانش آموزان ما باید افرادی مذهبی و انقلابی باشند و اگر دانش آموز مطالبه گر، آرمان خواه و عدالت طلب باشند، می توانند همواره با روحیه ظلم ستیزی در مقابل استکبار جهانی بایستند و نباید فراموش کنیم به هرحال آنچه در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بیش از همه خودنمایی می کند، مبارزه علیه نظام استکباری است و باید این پیام به جوانان و دانش آموزان کنونی نیز منتقل گردد.

 

تحریم های آمریکا در 13 آبان، نمادین و بی اثر است

یک فعال سیاسی و رییس شورای مرکزی اصلاح طلبان قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: اقدام آمریکایی ها برای اعمال تحریم ها در 13 آبان، یک حرکت سمبلیک (نمادین) است و همانطور که رییس جمهوری بارها اشاره کرده، این تحریم ها اثری نخواهد داشت و به نوعی آمریکا هرآنچه در توان داشته، انجام داده است.

حجت الاسلام سید ناصر قوامی گفت: آمریکا تصور می کند با عَلم کردن این نوع رفتارها، می تواند اثر تسخیر لانه جاسوسی را در اوائل انقلاب خنثی کند درحالی که ما نهایت تحریم ها را دیده ایم و وضعیت از این بدتر نخواهد شد.

 

باید بصیرت افزایی به دانش آموزان افزایش یابد

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: به دانش آموزان و دانشجویان توصیه می کنم که با آگاهی کامل اقدامات خودشان را عملی سازند و اگر درکنار تظاهرات و راهپیمایی 13 آبان، بصیرت افزایی و آگاهی بخشی برای دانش آموزان وجود نداشته باشد، تاثیر چندانی را در این قشر شاهد نخواهیم بود بنابراین وظیفه همه ما این است که به این نسل آگاهی ببخشیم و لازم است که در این راستا قوانین لازم نیز ایجاد و پیش بینی شود.

وی ادامه می دهد: رسانه ها و مطبوعات باید در راستای بصیرت افزایی گام بردارند و به تشریح اتفاقات اوائل انقلاب بپردازند و باید سوال اساسی این باشد، که تسخیر سفارت آمریکا برای ما چه دستاوردهایی داشته است و اکنون وظیفه ما چیست؟ اگر ما صرفا دانش آموزان را به میدان راهپیمایی ببریم و هیچگونه تحلیل و بررسی از اوائل انقلاب به آنها ارائه ندهیم، به طور حتم در حق دانش آموزان اجحاف کرده ایم.

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:
© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.