امام مهدی (عج):
من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۴/۱۲/۱۷ تعداد بازدید: ۷۴۹
دانلود pdf مقاله
چکیده | |
خیزشهای مردمی سال 2011م در جهان عرب، اگر چه از تونس آغاز شد اما در مصر بیشترین تأثیرها را گذاشت. این مسأله از یک سو به اهمیت این کشور در جهان عرب و خارمیانه باز میگردد و از سوی دیگر، ناشی از شکافهای مختلفی است که ساختارهای سیاسی مصر را تحت تأثیر قرار داده است. منازعات سیاسی و درگیریهای خیابانی در مصر حتی پس از سقوط حکومت «حسنی مبارک» و تثبیت انقلاب 25 ژانویه 2011م این کشور نیز پایان نیافت و عرصهی سیاسی مصر را مستعد منازعه، درگیری و خشونت کرده است. با این حال، آنچه پس از انقلاب مصر مورد توجه قرار گرفت، حضور اسلامگرایان در ساختارهای قدرت بود. اگرچه اسلام سیاسی در مصر، در مقاطعی از حکومت مبارک نیز امکان کنش سیاسی یافته بود اما حضور در قدرت به صورتی که علاوه بر پارلمان، دربردارندهی قدرت اجرایی نیز باشد، مسألهی متفاوتی بود که زمینه را برای تأثیرگذاری اسلام سیاسی بر سرنوشت سیاسی مردم این کشور به نحوی که به همهی روزنههای زندگی مصریان راه یابد، فراهم میسازد. پرسش اصلی مقاله این است که مشخصهی اصلی کنش سیاسی اسلامگرایان مصر پس از انقلاب 25 ژانویه چه میباشد؟ فرضیهی مقاله این است که اسلام سیاسی در مصر متأثر از تحولات و فرآیندهای سیاسی مصر و ضرورت تثبیت قدرت سیاسی در رویکردهای خود به سوی «پراگماتیسم اسلامی» در حرکت است که با مفاهیمی نظیر آزادی سیاسی، فردگرایی، پارلمانتاریسم، پلورالیسم و دموکراسی پیوند میخورد. در این پژوهش تلاش خواهد شد با بررسی نحوهی تعامل اسلام سیاسی با «متن» و «زمینهی سیاسی» بروز یافته در تحولات اخیر مصر، استدلال خود را روشنتر سازیم. |
- کلمات کلیدی:
- اسلام گرایی
- مقاله سیاسی
- سیاسی
- پراگماتیسم و کنش سیاسی
- مصر