امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۵/۶/۱۴ تعداد بازدید: ۴۳۴
print

بررسی صلح حدیبیه و نتایج آن

 

مقدمه

تاریخ اسلام ازعربستان با بعثت محمد ابن عبدالله در قرن هفتم میلادی آغاز شد.برطبق باور مسلمانان ،محمد فرستاده خداوند میباشد وقرآن نیز معجزه ا ی است که به همراهدارد.توسعه ی تاریخی اسلام بر ساختار سیاسی ،اقتصادی ونظامی چه در خارج وچه در داخل جهاد اسلام تاثیرگذاشته است.

محمد (ص)،پیامبراسلام با هجرت از مکه به مدینه پایه های سیاسی اسلام را پایه گذاشت،وبرای دفاع از آن در مقابل دشمنان خود بخصوص مخالفان مکی ایستادگی کرد.همچنین چندین جنگ(جنگ­موته وتبوک)رابرای تحکیم اسلام با رومیان در شام داشت، و به دنبال صلح حدیبیه بامکیان در نهایت موفق به فتح مکه بدون خونریزی شد.

پس از درگذشت محمد(ص)،خلیفه اول برای دفع مدعیان پیامبری برگشتگان از اسلام جنگ های رده ترتیب داد.در زمان وی مسلمانان به سوی نبرد بارومیان وفتح شام نیزشتافتند و فلسطین به دست مسلمانان در آمد.ادامه کار در زمان خلیفه دوم، عمر ابن خطاب منجربه فتح دمشق و یرموک شد و هرقل شام را رها کرد و به قسطنطنیه گریخت و شام بتدریج در دست مسلمانان افتاد و تا کوه­ها توروس در آسیای صغیر پیش رفتند. بیت­المقدس که آن زمان «الیاء» نام داشت به هنگام سفر عمر به شام از سوی اسقف اعظم تسلیم شد. از آن پس عمر به فتوحات در مصر و شمال آفریقا شتافت. در دوره پیامبر اسلام محمد نیمه­ی غربی شبه جزیره­العرب در دست مسلمانان بود. در عهد ابوبکر تمام شبه جزیره تصرف شد. درعهد عمر مسلمانان تا ماوراءالنهر و شمال دریای مکران و همه ایران (به جز سواحل شمال آنسوی دیواره های البرز) و سرزمین عراق، شام، مصر و باریکه سواحل لیبی را متصرف شدند. در زمان عثمان تا دریاچه آرال و کناره­ی دریای کاسپین تا دریای سیاه (شرق آسیای صغیر و جنوب قفقاز) جنوب آسوان و قسمت اعظم سواحل لیبی متصرف شد.

گسترده ممالک اسلامی در شرق تاسیستان و خراسان بود. در شمال غرب ایران شامل آذربایجان و ارمنستان، و در غرب شامل تمامی آنچه شامات نامیده می­شده، بود. یعنی اردن، سوریه، فلسطین، لبنان ومصر. این مناطق پیش از آن زیر سلطه دولت بیزانس( روم شرقی) بود. پس از اسلام، ترکیب جمعیتی این دیاربه سود اعراب چرخید و فرهنگ عربی به جز برخی از اقلیت های قومی -مذهبی، در این مناطق غالب گردید. در دوره اموی شمال غرب آفریقا تا مغرب، اندلس تصرف شد و بر متصرف شرق اسلام افزوده شد. در این مقاله به بررسی صلح حدیبیه می پردازیم.

نظرات

 نام:
 *نظر:
© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.