امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۶/۵/۲۳ تعداد بازدید: ۳۷۱
print

یاد خدا چگونه آرامش را به دلهای مومنین می آورد

یاد خدا واقعاً انسان را احیا می کند روایت زیبایی است که امام صادق علیه السلام فرمود از مهمترین واجبات بر بندگان خدا, یاد خداست یعنی واجب ترین واجب یاد خداست لحظه ای غافل نشویم بعد حضرت فرمودند منظور من از یاد خدا گفتن لا اله الا الله و سبحان الله و الحمدلله نیست اگرچه این هم ذکر زبانی است ولی مهمترین واجباتی که یاد خداست, ذِکْرُ اللَّهِ عِنْدَ ما احَلَّ وَ حَرَّمَ کافی ج۲ ص۹۰ ذکر خدا موقع حلال و حرام است یعنی اگر به جایی رسیدی که این مال حرام است, پرهیز کن و یاد خدا کن.

بعضی اذعان دارند که ما مشکل مالی نداریم، همسر هم داریم اما همش بهم ریخته ایم، آرامش نداریم ... به واقع چه شده است با وجود همه امکانات و توانایی هایی که باعث آرامش ما می شود اما ما در زندگی دچار نگرانی و تشویش هستیم.

 

یکی از کتاب هایی که طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده و تیراژ بالایی در نشر دارند کتاب هایی با عناوین؛ آرامش، مبازه با اضطراب، چگونه می توان آرام بود، راه های رسیدن به موفقیت و.. است که در این زمینه نویسندگان مسلمان و غیر مسلمان دست به قلم شده اند و کتاب هایی در این زمینه روانه بازار کرده اند.

 

این توجهات نشان می دهد که آرامش موضوع و نیاز و ضرورت بسیار مهمی است که همه به دنبال آن هستند چرا که اگر آرامش باشد، جسم هم سالم تر است. در تحقیقی که بر روی افرادی که زخم معده داشته اند انجام شده به این نکته رسیدند که از ۱۰۰ نفر مبتلا به این مشکل، ۶۰ نفر آن ها مشکل روانی و استرس داشته اند.

 

این موضوع مهم و حساسی است که بعضی اذعان دارند که ما مشکل مالی نداریم، همسر هم داریم اما همش بهم ریخته ایم، آرامش نداریم... به واقع چه شده است با وجود همه امکانات و توانایی هایی که باعث آرامش ما می شود اما ما در زندگی دچار نگرانی و تشویش هستیم.

 

در این فرصت بر آن شده ایم علل نا آرامی و عوامی که آرامش را به ارمغان می آورند را با هم مروری داشته باشیم ... مکرر افرادی که در طول سالیان به ایشان مراجعه می کردند برای مشکلات؛ ایشان ختم چهارده هزار صلوات و حدیث کساء و برای آنهایی هم که تمکن مالی دارند یک گوسفند هم ذبح سفارش می کردند.

 

علل ناآرامی چیست؟

 

۱. احساس گناه و معصیت

 

عده ای از افراد هستند که چون در گذشته خطا و گناه و اشتباه داشته اند، فکر می کنند که راه برگشتی وجود ندارد و به قول معروف آب از سر آن ها گذشته، قرآن در این باره سخن زیبایی دارد و می فرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِٔ اللَّهِ»(زمر/۵۳)

 

به امام کاظم(علیه السلام) گفتند: فلانی ماه رمضان روزه نمی گیرد. به او می گویند: چرا روزه نمی گیری؟ می گوید: من خیلی جنایت کردم. برای چه روزه بگیرم؟ من آب از سرم گذشته است، چه یک وجب، چه صد وجب! آقا فرمودند: من اینقدری که از یأسش می ترسم، از گناهش نمی ترسم. پس اول احساس گناه است.

 

راه غلبه بر احساس گناه چیست؟

 

اگر حق الناس است، خرد خرد بپردازید. اگر حق الله است، یواش یواش ادا کنید. اگر گناهانی است که قابل جبران نیست هم باید استغفار و توبه کرد.

 

۲. احساس نارضایتی

 

اینکه من و شما در زندگی مرتب خودمان را با زندگیه دیگران مقایسه کنیم؛ بگوییم چرا او دارد من ندارد، چرا او زیاد دارد من کم دارم، چرا چرا چرا ... قرآن کریم در سوره فجر می فرماید: وقتی به انسان نعمت می دهیم، می گوید: خوب خدایی است. «فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ» (فجر/۱۵) اما وقتی به او سخت می گیریم، «فَیَقُولُ رَبیّ‏ أَهَانَنِ» (فجر/۱۶) می گوید: خدا ما را فراموش کرد.

راه حلش هم این است که راضی باشید. گله مند نباشید: یَأَیَّتهُا النَّفْسُ الْمُطْمَئنَّهُٔ، ارْجِعِی إِلیَ‏ رَبِّکِ رَاضِیَهًٔ مَّرْضِیَّهًٔ» (فجر/۲۷ و ۲۸)

 

۳. عامل دیگری که آدمی را غمگین و پریشان می کند دوری از یاد خدا و فراموش کردن خداوند است...

 

انس با دعا، غم و غصه را می برد

 

یکی از چیزهایی که غم و غصه را می برد و شادی می آورد، انس با دعاهاست. دعاهای صحیفه سجادیه، دعای هفتم صحیفه سجادیه، تنگی دل، فشار روحی و جسمی را می برد: «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ» ای خدایی که می توانی همه گره ها را باز کنی. «وَ یَا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ» تیزی شدت ها را در هم می شکنی. غم و غصه ها را می بری.

 

در این دعا فرج و گشایش است

 

یکی دیگر از دعاها، دعال مشلول است. در این دعا بعد از دویست و خرده ای بار که خدا را صدا می زنیم، می گوییم: خدایا، ای خدایی که رفیق و شفیق و مهربان هستی، «فُکَّنی مِنْ حَلَقِ الْمَضیقِ» از این حلقه های ضیق و تنگنا نجاتم بده. «وَاصْرِفْ عَنّی کُلَّ هَمٍّ وَ غَمٍّ وَ ضیقٍ» هر غمی و هر غصه ای داریم، هر پیچیدگی و گرفتاری را از من باز کن.

 

امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: این دعا (مشلول) را بخوان که در این دعا فرج و گشایش است. اگر هم نشد باز بخوانند.

 

حدیث کساء، راه گشای بزرگان بوده و هست

 

بزرگان ما بلا استثناء همه به خواندن حدیث کساء سفارش می کردند. مکرر افرادی که در طول سالیان به مرحوم آیت الله بهاء الدینی(ره) مراجعه می کردند برای مشکلات؛ ایشان ختم چهارده هزار صلوات و حدیث کساء و برای آنهایی هم که تمکن مالی دارند ذبح یک گوسفند هم سفارش می کردند.

 

آقای بهجت فرمودند: اگر هم در محفل و جلسه ای نبودید، تنها بخوانید. چون انسان تنها نیست، ده پانزده فرشته همراه انسان هستند. این حدیث کساء عجیب مؤثر است. حضرت زهرا محور این حدیث است:«اللّهمّ صلّ علی فاطمهٔ و أبیها و بعلها و بنیها [و السّرّ المستودع فیها] بعدد ما أحاط به علمک»

 

انس با قرآن، غم را از بین می برد

 

تلاوت قرآن و انس با قرآن نکبت ها، تاریکی ها، غم ها و غصه ها را می برد. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: «مَن اَنِسَ بتلاوهٔ القرآن لم توحشهُ مُفارقهُٔ الاِخوان» یعنی اگر از همه دنیا فقط قرآن نزد من باشد، همان مرا کفایت می کند و هیچ وحشتی ندارم.

 

ذکر و یاد خدا دل را زنده و نشاط می دهد

 

یاد خدا واقعاً انسان را احیا می کند. روایت زیبایی است که امام صادق (علیه السلام) فرمود: از مهمترین واجبات بر بندگان خدا، یاد خداست. یعنی واجب ترین واجب یاد خداست. لحظه ای غافل نشویم. بعد حضرت فرمودند: منظور من از یاد خدا گفتن لا اله الا الله و سبحان الله و الحمدلله نیست. اگرچه این هم ذکر زبانی است ولی مهمترین واجباتی که یاد خداست، «ذِکْرُ اللَّهِ‏ عِنْدَ ما احَلَّ وَ حَرَّمَ» (کافی/ج۲/ص۹۰) ذکر خدا موقع حلال و حرام است؛ یعنی اگر به جایی رسیدی که این مال حرام است، پرهیز کن و یاد خدا کن.

 

ذکر خدا موقعی که می خواهی غضب کنی. ذکر خدا هنگامی که می خواهی رشوه بدهی و بگیری، ذکر خدا هنگام حلال و حرام، یعنی هرکجا امر خداست انجام بدهی و نهی خداست، محکم بایستی

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:
© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.