امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ تعداد بازدید: ۹۳۰
print

عید نوروز و رشد اجتماعی کودک و نوجوان

خرید سال نو یکی از بخش های مورد علاقه ی کودکان و نوجوانان است که فرصتی برای تمرین تقسیم منابع مالی،انتخاب درست ، همفکری و مشورت و ... است. چه خوب است که سعی کنید تا جایی که ممکن است کودکان را در این فعالیت سهیم کنید.

 

رشد اجتماعی یعنی رشد مهارت های برقراری ارتباط با دیگران از جمله توان درک احساس و نظر دیگران ،توان بیان احساس و نظر خود به دیگران، توان همکاری و همدلی با دیگران و... و ارتباط با محیط از جمله درک قواعد و قوانین اجتماعی ، پذیرش ارزش ها ی جامعه ،قبول عادات و سنت های اجتماعی ،ارتباط با طبیعت و درک اهمیت حفظ و گسترش زندگی انواع موجودات زنده ، دوست داشتن طبیعت و.. .

عید نوروز جشن ملی ایرانیان برای شروع سال نو ،زنده شدن طبیعت و آغاز فصل بهار فرصتی مناسب برای رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان است. این موضوع از چند جنبه قابل بررسی است.

آماده کردن برای نوروز و همکاری وهمدلی در خانواده:

قبل از شروع سال نو شور و شوقی جدید اعضای خانواده را به حرکت وا می دارد. خانه تکانی که یکی از رسوم برگزاری جشن سال نو است ،فرصتی است تا اعضای خانواده برنامه ریزی ،همکاری و مسئولیت پذیری را در کنار هم تمرین کنند.تقسیم کار و بهره گیری از توان تمام اعضای خانواده و شرکت دادن آن ها در خانه تکانی علاوه بر اینکه آموزش هایاجتماعی بسیار برای کودکان و نوجوانان دارد ،فضایی توام با صمیمیت و همدلی در خانواده ایجاد می کند. در مورد کودکان کوچکتر می توان این فعالیت ها را به شکل بازی هم ترتیب داد. خوب است هر وقت فرزندتان کار محوله را تمام کرد از او قدر دانی کنید و از نکات مثبت کارش تعریف کنید.

همچنین خرید سال نو یکی از بخش های مورد علاقه ی کودکان و نوجوانان است که فرصتی برای تمرین تقسیم منابع مالی،انتخاب درست ، همفکری و مشورت و ... است . چه خوب است که سعی کنید تا جایی که ممکن است کودکان را در این فعالیت سهیم کنید . به کودکان خود در باره ی مصرف صحیح و روش های انتخاب جنس مناسب و معیار های خرید مناسب توضیح دهید. هر قدر فرزندتان بزرگتر است به او فرصت و آزادی عمل بیشتری برای انتخاب دهید تا بتواند مهارت انتخاب درست را در خود تقویت کند.

جمع شدن اعضای خانواده بی در کنار هم، فرصتی برای تمرین در کنار هم بودن:

در زندگی شهری امروزه فرصتهای مناسب برای در کنار هم بودن اعضای خانواده به سختی به دست می آید . تعطیلات نوروز فرصتی است برای اینکه والدین در کنار کودکان باشند و ساعت های طولانی را در کنار هم سر کنند. چه خوب است که با برنامه های مختلف و جالب در کنار هم بودن را به تجربه ای شیرین تبدیل کنیم. انجام بازی های مختلف و متناسب با سن فرزند ،گردش در طبیعت،قصه گویی و قصه خوانی ،ورزش و ... می تواند ایده های جالبی باشد.

آشنایی با رسوم و سنت های ملی:

یکی از مهم ترین جلوه های رشد اجتماعی ،اجتماعی شدن است.بخشی از اجتماعی شدن ،آشنایی با آداب و رسوم ملی و ایجاد علاقه نسبت به آن ها است. این کار فرد را به ریشه های خود متصل می کند و در تشکیل هویت فرد از جنبه ی ملی و اجتماعی موثر است. شاید برای برخی بزرگتر ها برخی رسوم مثل چیدن سفره هفت سین ، خرید ماهی شب عید و ... خسته کننده باشد اما کودکان از انجام کار های خاص در روز های خاص هماهنگ با دوستان و همکلاسی هایشان لذت می برند. چه خوب است که ضمن انجام این کار ها به فلسفه و نکات اخلاقی و انسانی آن هم اشاره کنید تا فرزندتان با دیدی باز تر به این رسوم نگاه کند.

دید و بازدید های عید :

بسیاری از ما امروزه خویشاوندان خود را در مراسم رسمی مثل عروسی و مجلس ختم می بینیم و فرصتی برای گفتگو های دوستانه و نزدیک نداریم .کودکان به این روابط نیاز دارند. درک روابط خویشاوندی ،ارتباط با افراد فامیل ،احترام و ابراز علاقه به بزرگتر های فامیل،سرکشی به افرادی که کسی را از دست داده اند یا یکی از افراد خانواده شان دور از خانواده است و ...برای کودک لازم است. فرزندتان در دید و بازدید های نوروزی بسیاری از روابط اجتماعی را فرا می گیرد. برخی خانواده ها از اینکه فرزندشان حاضر نیست در این ایام همراهشان شود،گله می کنند.

اگر بتوانید برنامه ای ترتیب دهید که به فرزندتان در دید و بازدید های نوروز خوش بگذرد بیشتر همراه شما می شود. مثلا برنامه دید و بازدید را کوتاه کنید و در جلسه های خودمانی تر بازی های دسته جمعی بدون برد و باخت (تا کسی کدورتی به دل نگیرد)راه بیاندزاید. در مسیر رفت و برگشت با فرزند خود صحبت کنید . اگر امکان دارد به پارک هم بروید. نوروز جنبه های بسیاری برای رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان دارد . شما هم اگر برنامه ای برای تقویت رشد اجتماعی کودکان در نوروز دارید با ما تماس بگیرید تا با نام خودتان در انتهای این مقاله اضافه کنیم.

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.