امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۴/۲/۲ تعداد بازدید: ۴۵۰۶
print

دورود یکی از شهرهای استان لرستان و مرکز شهرستان دورود است...

شهرستان دورود

دورود یکی از شهرهای استان لرستان و مرکز شهرستان دورود است. این شهر با ۹۹،۴۹۹ نفر جمعیت در دامنه رشته کوه زاگرس و در نزدیکی اشترانکوه قرار گرفته‌است .این شهر بخاطر طبیعت بکر ان به پایتخت طبیعت ایران معروف است. دو سر شاخه رود دز یکی از شمال و یکی از شرق در دورود به هم می‌پیوندند و با نام رودخانه سزار سرچشمه اصلی رود دز می‌شوند.
دورود به خاطر داشتن
راه آهن، کارخانجات صنایع دفاع و کارخانه سیمان در دوران جنگ ایران و عراق رشد پیدا کرد و اهمیت یافت. این شهر همچنین از منابع سنگ زیادی برخوردار است که کارخانه‌های سنگبری زیادی نیز در دورود وجود دارد که به اصفهان و دیگر نقاط صادر می‌شوند. عبور راه آهن سراسری جنوب از این شهر، دورود را در زمره شهرهای پُرتردد قرار داده‌است . از گذشته تاریخی آن آگاهی زیادی در دست نیست اما در شمال این شهرستان و در دشت سیلاخور تپه‌های باستانی فراوانی دیده می‌شود.
دورود دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعددی است و به ابتکار منوچهر حاجیوند شهردار وقت دورود عنوان پایتخت طبیعت ایران برای این شهر انتخاب شد. از جمله می‌توان به
دریاچه‌ گهر، دره نگار، منطقه رنگیه، غار مرده‌ها، آبشار دوش خرسان، اشترانکوه
، آبشاردره اسپر، آبشار سفیدآب، دره نی گاه(نگار)، چشمه ساعت، بیشه پیرتو، بیشه آبگرم اشاره کرد.
اشترانکوه
این رشته کوه بلندترین رشته کوه در منطقه لرستان واقع در شهرستان دورود می‌باشد. البته این نام گذاری تنها به دلیل بلند بودن آن نیست بلکه به دلیل شیب تند کوه‌ها و دره‌های جوان و
v شکل و یخچال‌های طبیعی و دائمی آن است. بلندای بلندترین قله آن که
سنبران است ۴۱۵۰ متر و قله گل گل ۴۰۵۰ متر است.
پریزکوه
کوه پرز از کوه‌های اطراف دورود می
باشد که قله این کوه به ارتفاع ۳۰۷۰ متر است. در راه صعود به این قله چشمه راکن قرار گرفته است. در مسیرصعود به این قله، غاری به اسم غار پریز نیز وجود دارد که محلی برای استراحت کوهنوردان می‌باشد.
دریاچه گهر
دریاچه گهرزیباترین دریاچه کوهستانی ایران است که در میان رشته‌کوه اشترانکوه در شهرستان دورود واقع است. این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه در بخش مرکزی دورود قرار دارد. این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران و شهرستان دورود به شمار می‌رود و با ارتفاع ۲۳۶۰ متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده‌است. این دریاچه به سبب نداشتن راه ماشین‌رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است.راه دسترسی به دریاچه از شهرستان دورود می‌باشد.
آبشارها
آبشار ازنادر یا دره اسپر آبشاری فصلی است که در ۷ کیلومتری جنوب خاوری دورود در درهٔ اسپر قرار دارد.
آبشار آبگرم در فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب شهرستان دورود به طرف بیشه پوران در امتداد جاده راه آهن قرار دارد.
آبشار پوران در جنوب شهرستان دورود در فاصله ۳۵ کیلومتری قرار دارد. این آبشار یکی از جاذبه‌های استان لرستان است.
آبشار بیشه در جنوب غربی شهرستان دورود واقع شده است و یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی این شهر محسوب می شود
دورود در گذشته
بحرین بوده‌است. فاصله دورود تا بروجرد ۵۶ کیلومتر، تا خرم‌آباد ۸۶ کیلومتر، تا اراک ۱۱۷ کیلومتر و تا تهران

۴۰۰ کیلومتر است.

 

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:
© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.