امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۶/۵/۲۳ تعداد بازدید: ۴۰۶۴
print

نمونه ورزش‌های بومی و محلی استان لرستان

نمونه ورزش‌های بومی و محلی استان لرستان

 

. کشتى‌ لرى ۲. کشتى جنگ یا ژوران ۳. قیقاج با اسب و چوب‌بازى ۴. شنا در سرداب‌ها و... ۵. دال پهلو ۶. طاق پل‌شکسته ۷. انى‌منى ۸. چوب‌بازى ۹. ال یا الکو ۱۰. قیقاج با اسب و تیراندازى ۱۱. کران یا جوزو ۱۲. هى مل‌کى ۱۳.کازکیر ۱۴. قلا،قلا ۱۵. شله‌گرمه ۱۶. قاوو یا کرزان ۱۷. سردکور ۱۸. دستمکش ۱۹. جوزو ۲۰. کله رفتن ۲۱. گل زر ۲۲. کلاه رانکى ۲۳. دال پلان ۲۵. چاق بده ۲۶. جنگ چوب ۲۷. کاا، کاا.
 
   کشتى لرى
این کشتى محلى در مناطق مختلف لرستان به نام‌هاى 'کشتى دست زیربالا' یا 'سافونه' نامیده شده و از قدیم‌الایام در میان عشایر و طوایف مختلف لرستان مرسوم و رایج است.
 
در استان لرستان دو نوع سوارکارى قیقاج با اسب مرسوم و رایج است ۱. قیقاج با اسب و تیراندازى ۲. قیقاج با اسب و چوب‌بازی.
 
   قیقاج با اسب و سوارکارى
این سوارکارى که در اکثر روستاهاى لرستان رایج است توسط چابک ‌سواران ورزیده و ماهرى که به فنون تیراندازى نیز آشنا باشند صورت مى‌گیرد، انجام این مراسم توسط سوارکاران و تیراندازان عادى میسر نیست، در این ورزش علاوه بر سوارکار مسئله اسب و انتخاب و پرورش و تعلیم آن نیز خود مطلب و موضوعى دیگر است که حائز اهمیت مى‌باشد.
 
   کشتى جنگ، یا ژوران
این کشتى محلى استان لرستان به زبان لرى و بختیارى 'جنگ' و به زبان لکى به 'ژوران' موسوم بوده و در روستاهاى 'زز، مارو، پاچه‌لک، ذلفی' و شهرستان الیگودرز بیشتر رایج است.
 
   کران یا جوزو
(به فتحه ک و تشدید ر) یا جوزو مى‌باشد، بازى جمعى است که بین دو تیم با نفرات مساوى هر تیم ۶ نفر برگزار مى‌گردد، به‌محل خاص و فضاى زیاد نیاز ندارد، در محوطه و زمینى به طول حداکثر ۱۰ و عرض ۲ متر قابلیت اجراء دارد.
 
   کله رفتن
ورزش مهارتى خاص است که علاوه بر نیروى جسمى و قدرت به‌ویژه عضلات دست به تمرین و مهارت زیادى نیاز دارد. ضمن اینکه ممکن است ساده به‌نظر برسد چنانچه کامل و بادقت انجام نشود خالى از خطر نخواهد بود، این ورزش تک ‌نفره بوده جاى زیادى نمى‌خواهد.
 
   چوب‌بازى
چوب‌بازى به زبان 'لری' و 'لکی' در کلیه روستاهاى بختیارى‌نشین بخش 'زز' مارو 'ذلقی' 'پاچه‌لک' شهرستان الگودرز بیشتر رایج است. در این بازى حرکات موزون از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است، حرکت سریع و موزون پا، جهش و گردش، چگونگى مقابله با هم، نحوهٔ حمله و دفاع از اهمیت فوق‌العاده‌اى برخوردار است.
  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.