امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۴/۱۲/۱۹ تعداد بازدید: ۱۹۲۵
print

حضرت آیه الله طاهری خرم آبادی از دوران کودکی ....

آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی

زندگینامه آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی

مشخصات :
نام :سید حسن طاهری خرم آبادی 
متولد:اول خرداد ماه 1317 ه. ش
محل تولد : خرم آباد – لرستان 
پدر : حاج سید حیدر طاهری از روحانیون و علمای استان لرستان .

زندگینامه :

حضرت آیه الله طاهری خرم آبادی از دوران کودکی بعنوان تک فرزند خانواده تحت تربیت و مدیریت پدری عالم و فرزانه مرحوم حجه السلام و المسلمین حاج سید حیدر طاهری خرم آبادی قرار گرفت . همراه ایشان در بسیاری از مجالس سو گواری و جشن و منازل علماء و دید و بازدید ها شرکت می نمود که از همان دوران تحت تاثیر اخلاقیات و معنویات علماء قرار می گیرد معظم له در خاطرات خود از شدت علاقه متقابل خود به پدر می گوید بگونه ای که در مسافرت طولانی پدر به عتبات و مکه، ایشان از دوری پدر به شدت بیمار می شوند ایشان پس از رسیدن به سن هشت سالگی به همراه پدر در سفری یک ماهه به شهر مقدس قم و آشنایی با مرجعیت عامه مرحوم آیه الله بروجردی و برخی علمای دیگر به فرا گیری علوم دینی علاقه مند می شود و لباس روحانیت را برتن می پوشاند . 
ایشان پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و فوت پدرشان ،راهی مدرسه علمیه کمالیه در خرم آباد می شوند دو سال در مدرسه می مانند . و مقدمات اولیه را فرا می گیرند پس از ان که تحت حمایت عمومی خویش بوده اند به قم عزیمت نموده و به همراه مادر در قم مسکن می گزینند . 
آشنایی با حضرت امام (ره):
حضرت آیه اله طاهری در خاطرات خود از نحوه آشنا شدن با حضرت امام این گونه می گویند (پس از ورود به قم و جای دادن بار سفر در انبار گاراژ جهت خواندن نماز و زیارت وارد صحن حضرت معصومه (ع) شدیم . من در حالی که در کنار حوض صحن بزرگ حضرت معصومه مشغول وضو گرفتن بودم قیافه جذاب یک روحانی بزرگواری توجه من را به خود جلب نمود که در حال بازگشت از حرم بود و با یک طمانینه و وقار از صحن خارج شد . بی اختیار از یکی آقایان طلاب که در کنار حوض ایستاده بود پرسیدم این آقا کیست ؟ در جواب گفت ، آقای حاج آقا روح الله خمینی است . از همان دیدار نخست شیفته ی او شدم و علاقه و محبت او در دلم جای گرفت ولی خودم هم نمی دانستم که چرا به این آقا علاقه پیدا کرده ام هر چند قبلا نام او را از عمویم شنیده بودم و تا آن روز او را تطبیق نمی دادم . از آنجائیکه من طلبه ای مغنی خوان و امام مدرس عالی حوزه بودند برای نزدیک شدن به ایشان فاصله زیادی را در خود احساس می کردم ولی همواره در امید به روزی سر می بردم که بتوانم به ایشان نزدیک شده و با او صبحت کنم و اصلا با ورم نمی شد که ایشان روزی به من توجهی کنند و از من احوالپرسی نمایند اما طولی نکشید که بمناسبت رحلت مرحوم آقا مغیث (از سادات و علمای جلیل القدر خرم آبادی مقیم قم )و فرزند مرحوم حاج آقا جواد جزائری و شرکت امام در آن جلسه و سپس در بازیدی که مرحوم حاج آقا عماد جزائری از امام داشتند من هم بخاطر شدت علاقه به امام با ایشان رهسپار بیت امام شدیم . در آنجا به امام با عنوان مرحوم پدرم معرفی شدم امام مرحوم پدرم را کاملا شناخت و فرمود ایشان از رفقای ما بود و از درس خواندن من سوال کرد. پس از آن تاریخ هر گاه با امام بر خورد می کردم ایشان توقف می کرد و احوال پرسی می نمود بعد ها در مراسم جشنی که هر ساله در ماه رمضان بمناسبت میلاد امام مجتبی (ع) بر گزار می کردم امام هم دعوت می شد و کریمانه تشریف می آوردند . 
اساتید دوران تحصیل (سطح و خارج)
در همان سال اول در قم از طریقی با آقای هاشمی رفسنجانی آشنا می شوند و حاشیه را نزد ایشان فرا می گیرند سال دوم معالم و مطول را نزد آقای شب زنده دار و قسمتهایی از لمعتین را نزد آقا حسین جزائری از فضلدی خرم آبادی مقیم قم و قسمت های دیگر را نزد ، آقایان باقر کنی (اخوی مهدوی کنی ) و ستوده و شب زنده دار تمام می کند . 
مباحث سطح حوزه را از محضرعلمای بزرگواری همچون آیه الله مشکینی و سبحانی ، مکارم شیرازی ،جبل عاملی ،سلطانی طباطبایی استفاده می نماید .پس از اتمام سطح وارد دروس خارج شده و از محضر حضرت امام ،آیه اله برو جردی ،آیه اله حائری ، آیه الله گلپایگانی ،آیه اله داماد ،فرید اراکی ، کسب فیض می نماید . 
خدمات و آثار ماندگار آیه اله سید حسن طاهری خرم آبادی .
1- تدریس مستمر دروس حوزوی در کنار تحصیل 
2- تدریس دروس خارج فقه و اصول 
3- تالیف مقالات و مطالب علمی که عبارتند از :1- رساله فی صله رحم و قطعیت ها 
خدمات و آثار ماندگار آیه الله سید حسن طاهری :
1- رساله فی صله رحم و قطعیت ها 
2- رساله فی مقدار السر 
3- مساله ولایه الفقیه فی کلام شیخ الانصاری 
4- اسلام و مسائل اجتماعی 
5- ولایت فقیه و حاکمیت ملت 
6- جهاد در قرآن 
7- رساله فی عموم حجیه البینه 
8- رساله فی ذبایح اهل الکتاب 
9- المنابع المالیه للحکومته الاد سلامیه 
10- الجهاد 
11- الحکومه السلامیه وولایه الفقیه 
12- بحث الفاظ ساز اول مبعث صحیح واعم تا مبا حثی از مطلق و مقید 
13- بحث خمس 
14- بحث صوم 
15- تقریرات بحث بیع حضرت اما (ره) 
16- مباحثی پیرامون تعریف قرآن – زیارت اهل قبور ، ساخت بنا بر قبور ، شفاهت خواهی از پیامبر و ائمه (ع) شرکت در عبادت و مسائل کلی امامت ، تفسیر بعضی از سوره های کوچک قرآن .
مسولیت های بعد از انقلاب آیه اله طاهری خرم آبادی :
1- نماینده مجلس خبرگان و قانون اساسی 
2- نماینده حضرت امام د رامور حج و زیارت سال 1359 
3- نماینده حضرت امام در سپاه در سال 1360
4- نماینده حضرت امام در پاکستان 1361 
5- نماینده مردم لرستان در خبرگان. 
پی نوشت ها :اقتباس از کتاب بر بال ملائک

 

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.