امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۴/۲/۲ تعداد بازدید: ۲۱۷۷
print

استاد شهیدی از مفاخر و بزرگان ادب لرستان و ایران به شمار می رود...

 علامه سید جعفر شهیدی

به سال 1306 در شهر بروجرد به دنیا آمد. الحق و الانصاف استاد شهیدی از مفاخر و بزرگان ادب لرستان و ایران به شمار می رود. ایشان تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بروجرد به پایان رسانید؛ سپس اندک مدتی را در حوزه علمیه قم در خدمت آیت الله آقاحسین بروجردی و سایر علما و مراجع به تحصیل فقه و اصول پرداخت.

سپس برخورد و آشنایی استاد شهیدی با دکتر محمد معین باب آشنایی و حضور استاد شهیدی را در خدمت علامه دهخدا گشود و ایشان بعد از تشکیل سازمان لغت نامه دهخدا معاونت سازمان را بر عهده گرفت که با مرگ استاد معین ایشان مسئول این سازمان شد.

او در زمینه های ادب فارسی و همچنین ادبیات عرب استادی کامل و به نام است. دکتر شهیدی همکاری و مؤانست با اساتیدی چون بدیع الزمان فروزانفر، جلال همائی، دهخدا، محمد معین و .... را در پرونده دارد.

استاد جعفر شهیدی با درجه دکتری ادبیات فارسی صاحب آثار و تألیفات فراوانی است که از آن جمله می توان اشاره کرد به: «انقلاب بزرگ، زندگی حضرت سجاد، زینب (س) شیرزن کربلا، محدودیت در اسلام، زندگانی حضرت زهرا(س) و ....»

اما بارزترین و شاید ماندگارترین کار استاد شهیدی ترجمه ی شیوا، مسجع و روان ایشان از نهج البلاغه باشد که این ترجمه در سال 1369 به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

 

شایان ذکر است که دکتر شهیدی در گذشته به نام «سجادی» نیز معروف بوده اند.


  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:
© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.