امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۴/۱۲/۲۴ تعداد بازدید: ۷۶۲
print

نگاه حضرت امام خمینی (ره) به "عید نوروز" با تمام نگاه‌ها فرق می‌کرد...

 

نگاه حضرت امام خمینی (ره) به "عید نوروز" با تمام نگاه‌ها فرق می‌کرد و برداشت او نیز بسیار مهم و با آنچه دیگران در این باره می‌پندارند. تفاوت بسیار داشت. این نوع نگاه و این اختلاف در برداشت از آنجا ناشی می‌شد که امام خمینی (ره) از اولیای بزرگ الهی و مقربین درگاه حضرت حق بود و به همین دلیل اندیشه‌هایش از سطح عبور می‌کرد و به عمق راه می‌یافت. امام خمینی(ره) همچنان که در تفکرات عرفانی‌اش پیوسته به آن نظر داشت، در هر چیزی خدا را می‌یافت و از کوچکترین ذره تا بزرگترین پدیده، "جان جهان" را می‌دید و آثار او و صفات و اسماء و افعال او را با علم حضوری و شهودی و با دیده دل می‌نگریست و به راستی حقیقت "ارنی الاشیاء کما هی" در او تجلی و ظهور داشت.

وقتی سخن از عید نوروز به میان می‌آمد، امام خمینی (ره) به "تحول در روح و جان" به عنوان بالاترین مرتبه دگرگونی می‌نگریست و این نگاه با مطلق اندیشی درباره عید نوروز که فقط به تحول در طبیعت محدود است تفاوت فراوان دارد.


در نگاه امام خمینی (ره) عید واقعی با تغییر و تحول در جان‌ها تحقق می‌یابد و با طی مراتب عالی معنویت و درجات والای تقرب به درگاه الهی امکان پذیر می‌شود. با همین نگاه است که امام خمینی (ره) شهیدان را مهمانان خدا می‌داند و ضیافت و پذیرایی الهی از آنان را عالی‌ترین نوع ضیافت معرفی می‌کند و با همین نگرش شگفت انگیز است که "عید واقعی" را برای کسانی می‌داند که "شهید" داده‌اند و باید به آنها "تبریک" گفت که عزیزان خود را به "میهمانی خدا" فرستاده‌اند. همچنین در این نگاه عمیق، خانواده‌های شهدا و مجروحین و معلولین، تکریم می‌شوند و از آنان برای پرورش چنین واصلان و فعالان عرصه دین تشکر و قدردانی می‌گردد.


آنچه پیش رو دارید، مجموعه چند پیام رادیو تلویزیونی حضرت امام خمینی (ره) پس از تحویل سال نو می‌باشد که مطالعه آنها، برداشت خاص آن پیشوای الهی را از عید نوروز نشان می‌دهد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

از خدای تبارک و تعالی خواستارم که به برکت حضرت ولی امر - سلام‌الله علیه که این کشور، کشور اوست، این سال جدید را بر همه مسلمین جهان خصوصا بر ملت عزیز ما مبارک کند. مبارک باد این پیروزی بزرگ اسلام بر کفر، و مبارک باد این جهاد بزرگ مجاهدین ما در راه اسلام. ان‏شاءالله این روز عید مبارک باشد بر همه و امید است که خدای تبارک و تعالی با عنایات خاص خودشان این ملت را، همان طوری که تاکنون به پیروزی رسیده است به پیروزی بیشتر برساند و امیدوارم که خدای تبارک و تعالی شهدایی که در این پیروزی جان خودشان را از دست دادند، به رحمت خودش واصل کند و به همه ملت ما، خصوصا به بازماندگان شهدا و به مجروحین و معلولین ما و به مفقودین و به خانواده‏های همه اینها، به همه مجاهدین از هر طریقی که هستند، از هر قشری که هستند ان‏شاءالله این عید مبارک باشد و در سایه عنایات حق تعالی و در سایه عنایات حضرت ولی امر - سلام‌الله علیه - روحی فداه، این ملت آن چیزی را که خدای تبارک و تعالی از او خواسته است به او برساند و دست ستمکاران را از این کشور کوتاه کند. این عید و این روز جدید طلیعه‏ای است ان‏شاءالله بر اینکه این ملت به آن خواستی که دارد، به آن خواستی که آن خواست، خواست خدای تبارک و تعالی است به زودی برسد و همان طوری که تاکنون با قدرت به پیش رفته است و دست ستمکاران را از این کشور کوتاه کرده است، باز هم با همین قدرت به پیش برود و کشور خودش را نگه دارد و امیدوارم که اسلام پرچم خودش را بر سر همه مسلمین جهان افراشته کند و دست ستمکاران را از کشورهای اسلامی کوتاه کند، و این ملت را توفیق بدهد که در راه رضای او صرف بشود، و در راه رضای او عمل کند.

البته عیدهایی که اسلام تاسیس فرموده است برداشت های مختلفی از آن به حسب نظرهای مختلفی که اهل نظر دارند و به حسب قشرهای مختلفی که برخورد می‏کنند با آن بسیار مختلف است. آن برداشتی که اهل معرفت از عید می‏کنند، با آن برداشتی که دیگران می‏کنند بسیار مختلف است. آنها بعد از اینکه در ماه مبارک رمضان آن ریاضت ها را می‏کشند و کشیدند، روز عید روز لقای آنهاست، لقاء‌الله است آن روز برای آنها. الغیرک من الظهور مالیس لک آنها همه چیز را از او می‏دانند و آن روز را عید می‏کنند برای اینکه بعد از ریاضات یوم ورود است به حضرت و عید قربان را بعد از اینکه تمام عزیزان خودشان را از دست دادند مهیا برای ملاقات می‏شوند. آن هم ملاقات است بعد از اینکه نفس خودشان را کشتند و هرچه عزیز است در راه خدا از آن گذشتند، آن وقت است که روز لقاست و جمعه هم اجتماعاتی که مسلمین با هم می‏کنند مهیا می‏شوند اهل معرفت برای لقاءالله. پس برداشت آنها از عید، غیر برداشت ماست و ما هم امیدواریم که به تبع اولیا خدا به جلوه ای از آن جلوه‏ها برسیم و ذره‏ای از آن معارف در قلب ما واقع بشود و امیدواریم که ملت ما همان طوری که جوانان ما تحول پیدا کردند و راه صد ساله را با یک شب پیمودند، این تحول نصیب ملت ما همه بشود. بحمدالله نسیمی از این مسائل در این کشور وزیده است، و لهذا پیروزی هایی که ما داریم پیروزی هایی نیست که مال یک ملت چهل میلیونی که دارای هیچ نیست باشد، اینها پیروزی‏ای است که اسلام برای ما آورده است، خدای تبارک و تعالی به ما عنایت فرموده است. هر کس از شرق و غرب هر چه می‏خواهد بگوید، ما راه خودمان را داریم می‏رویم و امیدواریم که این راه را به آخر برسانیم. آنها البته از باب اینکه ناراحت هستند از اینکه دستشان از منافع خودشان در این کشور کوتاه شده است، و خوف این را دارند که از کشورهای دیگر هم کوتاه بشود، این است که توطئه‏های خودشان را می‏کنند و خواهند کرد بعد از این، و خدای تبارک و تعالی هم این توطئه‏ها را خنثی خواهد کرد ان‏شاءالله و من امیدوارم که به یمن برکات حضرت صاحب – سلام الله علیه و روحی فداه - این کشور، کشور پیشرفته‏ای بشود از حیث اخلاق، از حیث دیانت، از حیث معنویات و از حیث همه چیزها، مادیات و همه چیز و بحمدالله ما هر روزی را که می‏گذرانیم از روز سابق برای ما بهتر است و من امیدوارم که این سال بهتر از همه سال ها باشد و خداوند همه را توفیق بدهد که قدر نعمت‏های خدا را بدانند و بدانند که همه چیز از اوست. اگر همه چیز را از او دانستند دیگر در هیچ چیز ناراحت نمی‏شوند. ناراحتی ها برای این است که انسان از خودش می‏بیند. ما در فقدان عزیزانمان که ناراحت می‏شویم برای اینکه، اینها را از خودمان می‏دانیم. اگر ما همه را از خدا بدانیم و ببینیم که اینها نعمتی هست که خدا داده، نعمتی هست که خدا می‏برد پیش خودش، شهدا مهمان خدا هستند، اگر اینها را ما واقعا در قلبمان ادراک بکنیم. عید می‏شود برای کسانی که شهید دارند، عید می‏شود برای کسانی که مجروح شدند، عید می‏شود برای کسانی که در راه خدا عزیزان خودشان را از دست دادند، برای اینکه این عزیزان، عزیزان خدا هستند، اینها همه از او هستند.


و من امیدوارم که این حس و این ایمان در ما پیدا بشود و تقویت بشود امیدوارم که این مسلمین به خود بیایند. شما می‏بینید که در حالی که صدام آن کار را کرد، آن جرم را مرتکب شد، ما را محکوم کردند به جای اینکه اینها بنشینند با هم و بگویند کسی که روی مسلمین، روی ملت عرب، روی ملت غیر عرب، روی فارس، روی همه، بمب‏های شیمیایی می‏ریزد، این محکوم است در دنیا، لکن مجامع دنیا یک کلمه‏ای می‏گویند، باز هم می‏گویند باز معلوم نیست که مال آنجا باشد، معلوم نیست که اینها آن باشد و ما را محکوم می‏کنند. در مقابلش در عین حالی که سازمان بین‏المللی این مسأله را تعقیب دارد می‏کند، دنبالش بی فاصله ایران را برای نقض حقوق محکوم می‏کند. این توطئه است برای پوشاندن او یا بعدها نمی‏گویند، یا اگر بگویند با این توطئه می‏خواهند روپوشی از آن بکنند، لکن ما متوسل هستیم به خدای تبارک و تعالی و امیدواریم که این سالی که می‏آید یک سال پر برکتی برای این کشور و برای مسلمان ها باشد و امیدواریم که خداوند تبارک و تعالی ما را توفیق بدهد که در خدمت او باشیم. وقتی در خدمت او هستیم از چیزی باک نداریم و امیدوارم که این سال باز مبارک باشد بر همه قشرهای ملت و همه کسانی که در زیر سایه جمهوری اسلامی هستند و بر همه ملت های ضعیف.


والسلام علیکم و رحمة الله
(منبع: صحیفه امام، ج 18 ص 394 تا 397)

بسم الله الرحمن الرحیم


"یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال".


خدایا! ما را در این سال نو از این حالی که داریم عوض کن. ما گرفتار هواهای نفسانی هستیم و تو می‏دانی، و تو می‏توانی ما را نجات بدهی.

خداوندا! این پیروزی های چشمگیری که برای ما و ملت ما و برای اسلام حاصل شده است، طوری کن که در قلوب ما تاثیر سوء نگذارد و ما را مغرور نکند. ما را از آن راهی که انبیا – علیهم السلام - داشتند منحرف نکند. من امیدوارم که این سال نو، به همه ملت های اسلامی و خصوصا ملت تحت ستم ایران که سال های طولانی در گرفتاری بودند، مبارک کند، و همان طوری که این رزمندگان عزیز ما، اینها در جبهه‏ها حاضر هستند و ان‏شاءالله بیشتر هم حاضر خواهند شد و آنطور آن روح آنها را تبدیل کردی، روح ما را هم متحول کن به یک روحی که مورد رضایت تو باشد.

تمام مقاصد انبیا، برگشتش به یک کلمه است و آن "معرفة الله". تمام، مقدمه این است. اگر دعوت به عمل صالح شده است، اگر دعوت به تهذیب نفس شده است، اگر دعوت به معارف شده است، تمام برگشتش به این است که آن نقطه اصلی را که در فطرت همه انسان ها هست، حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او معرفت حق است، مقصد عالی همین است. انبیا نمی‏خواستند که جنگی باشد و نمی‏خواستند که دعوتی باشد به غیر از این دعوت، دعوت به گرفتن کشور و دعوت به اینها، هیچ وقت در آنها نبوده است. ما اگر چنانچه در این پیروزی ها که بحمدالله به طور چشمگیر حاصل شده است، ما از آن راهی که انبیا دارند منحرف نشدیم، این سال نو بر ما مبارک است و ما پیروز هستیم و اگر خدای نخواسته، اینها اسباب یک غروری شد، اسباب یک دلبستگی به دنیا شد، ما هم بخواهیم یک توسعه‏ای در کشورمان حاصل بشود، حکومتی بکنیم بر مردم، ما هم با سایر ابرقدرت ها فرقی نداریم، بلکه ما عقبتر از آنها هستیم. آنها به صراحت حرف های خودشان را می‏زنند که "ما می‏خواهیم دنیا را بگیریم". این را می‏گویند که "ما همه باید چیزهایی که منافع ماست محفوظ باشد ولو به لگدمال شدن همه کشورها". ما که اینطور نمی‏گوییم، ما که خودمان را تابع اسلام می‏دانیم، اگر خدای نخواسته، در قلب ما این معنا باشد که ما هم یک قدرت زیادتری پیدا بکنیم، ما هم برای خودمان یک شخصیت بیشتری پیدا بکنیم، یک حکومتی بکنیم، توسعه‏ای در ملک خودمان حاصل کنیم، ما از آنها حالمان بدتر است، برای اینکه مسأله ریا هم در کار می‏آید.

من باید تشکر کنم از این جوان هایی که، طبقات مختلفی که الان از همه جای ایران مدتهاست به طرف جبهه‏ها می‏روند. اینها متحول شدند. اینها این دعایی که در روز عید می‏کنیم، در حق آنها به یک مقدار زیادی مستجاب شده است. آنها وضع روحی‏شان یک وضع روحی دیگری است، غیر از آنی است که ما داریم. آنها به میدان جنگ می‏روند، به میدان قتال می‏روند، به آغوش مرگ می‏روند با آن روی گشاده، با آن قلب قوی. انسان وقتی هریک از اینها را می‏بیند، می‏بیند که با ما فرق دارند. ما از خدا می‏خواهیم که ما را هم نظیر آنها متحول کند. ما از آنها باید تشکر کنیم. ما باید دعا کنیم به آنها و من دعا می‏کنم به آنها. وظیفه همه‏مان، همه‏مان هست که به این جوان هایمان، به این راهیان کربلا، به این پاسدارها، به ارتش، به همه قوای مسلحه، به بسیج، به همه دعا بکنیم. آنها دارند اسلام را حفظ می‏کنند و در این سال نو من امیدوارم که پیروزی چشمگیری عایدشان بشود و اسلام تقویت بشود و آن چیزهایی که در دنیا الان دنبالش هستند که تقویت کنند دشمن های ما را، و ما را به عقب بزنند، ان‏شاءالله که در این سال، کید اینها به خودشان برگردد. چنانچه تا حالا خدای تبارک و تعالی اینطور فرموده است و عمل کرده است. و ما باید همه شکرها را در محضر او بکنیم.

من از همه خانواده‏های شهدا، خانواده‏های معلولین، مفقودین، اسرا، آنهایی که رنج دیدند در این کشور، و در این جنگ رنج دیدند و بحمدالله برای خدا دیدند و خدا اجر می‏دهد، لکن ما هم وظیفه داریم که برای آنها دعا کنیم و به آنها هم تبریک بگوییم که یک همچو جوان هایی دارند، یک همچو دامن های پاکی دارند که این جوان ها را تربیت کردند، یک همچو قلوب قوی‏ای دارند که جوان هایشان را می‏فرستند به جنگ و به جایی که احتمال این معنا هست که خدای نخواسته، یک وقتی شهید بشوند ما از آنها تشکر می‏کنیم. به آنها دعا می‏کنیم و از خدا می‏خواهیم که اینها را صبر عنایت کند و اجر عنایت کند و این سال را، این نوروز را بر آنها مبارک کند. و ما از خدا می‏خواهیم که قلوب ما را تغییر دهد. ما بفهمیم که برای چی در این دنیا آمدیم و باید چه بکنیم و چه جور برویم از این دنیا. یک مرگ حیوانی نباشد. یک نحوی نباشد که ما انبار کنیم معاصی را، در آنجا روسیاه باشیم.

خداوند تایید کند ما را و همه را تایید کند که همه ما آدم بشویم. اسلام آمده است که آدم درست کند. همه انبیا برای این معنا آمدند که این انسان را به آن چیزی که در باطن ذاتش هست و آن فطرت الهی است که توجه به خداست، همه چیز مربوط به اوست ما را یک اندکی معرفت عنایت کند که این را بفهمیم. بفهمیم که خودمان چی هستیم و دنیا چی است، نسبت به حق تعالی چه وضعی دارد. گفتنش آسان است که همه فانی‏اند، همه چه‏اند، اما یافتنش مشکل است، که ما بیابیم این مطلب را که انبیا چه خواستند از ما و خود انبیا چه بودند. در عین حالی که آنطور بودند، مع‏ذلک اظهار عجز می‏کردند و حق هم همان است. برای اینکه عظمت حق، فوق این مسائل است و من امیدوارم که این رزمندگان ما و تمام این قوای مسلحه با هم متحد بشوند. یک جهت داشته باشند - همان طوری که هستند - و جبهه‏ها را محکم کنند و این شری که برای مسلمان ها، برای ملت عراق پیش آمده و برای ملت ما، این شر را رفعش کنند و همان‏طوری که خودشان می‏خواهند، خود رزمندگان ما می‏خواهند بدون یک وقفه، کار را انجام بدهند و ان‏شاءالله پیروزی را به دست بیاورند. خداوندا! اینها را پیروز کن. ما را در جهاد نفس پیروز کن. همه را در جهاد نفس پیروز کن. ما را به تکالیف خودمان آشنا کن. ما را به وظایفی که با این ملت داریم آشنا کن. خدمت ما را پیش خودت که خدمت به اینها خدمت به تو است، این را بپذیر. دین و دنیای ما را حفظ کن. این سال را مبارک کن بر همه قشرهای ملت ما. خدایا! دل های اینهایی که مخالف با این جمهوری هستند، این دل های اینها را برگردان، تو مقلب القلوب هستی. اینها را برگردان که آدم بشوند. توجه داشته باشند اینهایی که کنار نشستند و جوان ها اینطور پرپر می‏شوند، و آنها یا شادی می‏کنند یا بی‏تفاوت هستند، دل های اینها را برگردان به یک دل های سالمی، و این حجاب ها را از پیش چشم همه ما بردار و ما را موفق کن که در تعقیب مسائل الهی کندی نکنیم، قلب ما به نور معرفت تو روشن بشود. قلب همه ملت ما به نور معرفت تو روشن بشود. خدایا" !ارنی الاشیا کما هی".

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته(منبع: صحیفه امام، ج 20، ص 16 تا 19)

بسم الله الرحمن الرحیم

"یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال" نوروز امسال یک خصوصیاتی دارد که برای ما خصوصیات مبارک است و من به ملاحظه آن خصوصیات به تمام مسلمین جهان و مظلومین جهان و ملت مجاهد و عزیز خودمان تبریک عرض می‏کنم. بعض از آن خصوصیات این است که بحمدالله ما سالی را تجدید می‏کنیم که قبلش پیروزی های چشمگیری بود که همه می‏دانند 
و امیدوارم که خداوند در این سال نو هم آن پیروزی هایی که باید عنایت بفرماید به ما عنایت بفرماید و از خصوصیاتی که کمتر اتفاق می‏افتد این است که امسال، این سال نو بین دو عید بزرگ واقع شده است؛ بین سیزدهم و مبعث. مبعث که مال بعثت ولی الله اعظم، ولی الله مطلق بالاصالة است، و مولود که باز عید ولی الله بالتبع است و این دو بزرگوار در عوالم غیب با هم بودند، متحد بودند و در شهادت در این عالم یکی مظهر آن غیب مطلق است در بعثت و یکی مظهر آن غیب مطلق است در امامت. امامت و بعثت دو امر هستند که اینها به ظهور آن معنویت بزرگ عام است و آن ولایت است و به این لحاظ این عید، این روز بزرگ به واسطه محفوف بودنش به این دو عید بزرگ، این عید ملی هم مبارک است و دنبال این مطلب این معنا را باید عرض کنم که ما واقع شدیم در بین این دو عید که یکی عید ولادت حضرت امیر و یکی عید بعثت که بزرگترین اعیاد اسلامی است.

و این دو بزرگوار همان طوری که در عالم غیب و غیب غیب با هم بودند و متحد بودند، در عالم هم که آمدند، در این دنیا هم که آمدند اینها اخوت داشتند، برادری داشتند و یک بودند.

و این برای ما باید عبرت باشد که مایی که الان در این عید، در این روز نوروز واقع شدیم، بین دو عیدی واقع شدیم که صاحبان آن دو عید در همه نشأت با هم بودند و در این نشئه هم برادر بودند، ما باید از این عبرت بگیریم که ما هم برادری خودمان را حفظ کنیم. تمام کسانی که در این کشور متصدی امور هستند، باید برادری خودشان را حفظ کنند و اخوتی که بین آن دو بزرگوار بوده است ما تبعیت کنیم از آنها و اخوت داشته باشیم. همان طوری که آنها در تمام ایام عمرشان در این عالم در تمام اوقات با هم بودند و پشتیبان هم بودند و یکی به تبعیت آن دیگری همه امور را محول به او کرد و همه امور را به تبعیت او به جا آورد و با او بود و برادر او بود در همه امور. کسانی هم که در این کشور هستند، از هر قشر و از هر طایفه خصوصا متصدیان امور، اینها تبعیت کنند از این بزرگوار در اینکه اخوت خودشان را حفظ کنند، برادر باشند. خصوصا در این مقطع از زمانی که اگر چنانچه یک خللی واقع بشود در برادری این آقایان، خلل به اسلام واقع می‏شود. علی هذا مسأله، مسأله مهمی است و ما در یک مقطع بزرگ و عظیمی واقع شدیم و چنانچه اخوت خودمان را حفظ کنیم، و همین‌طور ارتش و سپاه و بسیج و سایر قوای مسلحه از عشایری و غیره، اینها هم اخوت خودشان را حفظ کنند، تبعیت کردیم از مولاهای خودمان و به سعادت ان‏شاءالله می‏رسیم.

و چنانچه یک وقت خدای نخواسته هواهای نفسانی در کار بیاید و انسان تبعیت از هوای خودش بکند و بخواهد در مقابل هم جبهه‏گیری بکند، خدای نخواسته اگر یک همچو امری واقع بشود، بدانید که ما مخذول دنیا و آخرت خواهیم بود و لهذا در این عید، در این مقطع از زمان، در این چیزی که برای ما الان پیش آمده است و آن روزی که روز نو است، سال نو است و محفوف به دو عید بزرگ است، ما باید از آنها تبعیت کنیم و اخوت خودمان را در همه جا حفظ کنیم.

و من از خدای تبارک و تعالی خواستارم که این اخوت را بین همه ارگان ها، بین مجلسی ها و بین دولت، قوه قضایی و سایر مردم، بین همه قشرهای ملت حفظ کند، و ما این تبعیت را از موالی خودمان بکنیم که ان‏شاءالله با سعادت از این دنیا برویم و مهم قضیه هوای نفس است. در همه امور آن چیزی که انسان را به دام می‏اندازد هوای نفس انسان است.

و من از خدای تبارک و تعالی خواستارم که موفق کند این مسلمین را. موفق کند این سردمداران مسلمین را به اینکه توجه بکنند کارهایی که می‏کنند از روی هوای نفس نباشد و خصوصا در این ملت ما که بحمدالله تاکنون به این وضع رسیده‏اند و این پیروزی ها را پیدا کردند و البته شهید دادند، البته معلول دادند، مفقود دادند و جوان های خودشان را از دست دادند لکن در عین حال با هم بودند و پشتیبان هم بودند، از این به بعد هم پشتیبان هم باشند و برادر باشند با هم.

و من امیدوارم این روز نو به همه مبارک باشد. به همه قشرهای ملت، به هر طایفه‏ای از طوایف ملت و امیدوارم که کسانی که تاکنون با این جمهوری اسلامی، از کسانی که مال خود ایران بودند و با جمهوری اسلامی به توهماتی مخالفت می‏کردند، از این به بعد از مخالفتشان دست بردارند و آنطوری که رضای خداست به جا بیاورند.

رضای خدا امروز این است که اسلام پرتوش در همه جا باشد و این تابع این است که شما در داخل، همه، همه قشرها، کسانی که به خیالاتی مخالفت می‏کنند یا مخالفت کردند، و کسانی که در خارج هستند و به خیالاتی مخالفت می‏کنند، اینها بیدار بشوند، هوشیار بشوند و هواهای نفسانی را از دست بدهند. دست بردارند از هواهای نفسانی. و خداوند ان‏شاءالله همه قشرها را سعید کند و موفق کند به این خدمت به اسلام و به خدمت به ملت و مسلمین.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته(منبع: صحیفه امام، ج 20، ص 232 تا 235)

بسم الله الرحمن الرحیم

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال.

تحویل حال الی الحسن الحال این است که ان‏شاءالله در این سال نو ما تغییرات روحی بدهیم، یعنی واقعا تحول بر ایمان حاصل بشود و او به این است که همان‏طوری که سیره انبیا از اول تا آخر بوده است که جنگ و صلحشان برای خدا بوده است، هیچ پیغمبری جنگ نکرد الا برای خدا و صلح نکرد الا برای خدا.

و امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام حسین – سلام الله علیه - که احیا کننده دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی هم عید 15 شعبان ولی عصر - ارواحنا له الفدا - که او تا ازل احیا می‏کند دین خدای تبارک و تعالی را و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیره انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیره اولیا بوده است و عمده این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است و من که گوینده‏ام موفق نشدم به این عمل و من امیدوارم که ملت ایران و همه مسلمانان دنیا یک تحولی پیدا کنند در این سال نو که برای خدا کار کنند. برای سلطه خودشان نباشد. برای پیروزی خودشان نباشد. برای هواهای نفسانی نباشد. و خداوند ان‏شاءالله همه را توفیق بدهدکه در راه خدای تبارک و تعالی مجاهدت‏کنند و ان‏شاءالله این روز برهمه مبارک باشد، و خداوند همه مسلمین را با هم متفق کند در مقابل کفر جهانی.

 

  • - گردآوری: تبیان لرستان

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.