امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۸/۱/۲۵ تعداد بازدید: ۲۳۱
print

تداوم کمک‌های مردمی؛ نیاز اصلی و محسوس سیل‌زدگان گلستانی

بعد از گذشت حدود سه هفته از سیل گلستان علاوه بر اهتمام برای خروج سیلاب از سطح شهرها و روستاها، استمرار کمک‌ها برای کاهش آلام مردم و همچنین آبادانی و سازندگی نیاز ضروری در این منطقه است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: به دنبال بارندگی کم‌سابقه در اواخر روزهای پایانی سال ۹۷ و روزهای آغازین سال ۹۸ شهرهای گلستان درگیر سیل شد و بعد از گذشت بیش از ۲۰ روز برخی از نقاط شهرستان گمیشان و آق‌قلا و برخی از روستاهای کردکوی درگیر مانداب ناشی از سیلاب هستند.

بارندگی‌هایی که بیشتر در شرق استان و شهرستان‌های گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان رخ داد، سبب سرریز سدهای بوستان و گلستان شد و این حجم از آب ورودی گرگانرود و قره‌سو را افزایش داد و منجر به طغیان آن‌ها شد.

طبق گفته مدیرکل هواشناسی گلستان از اول سال زراعی تا ۱۲ فروردین، میزان بارش گلستان ۵۵۸.۴ میلی‌متر بوده و این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته ۲۹۱ میلی‌متر بارندگی را شاهد بودیم.

نوربخش داداشی گفت: میزان بارش امسال نسبت به بلندمدت ۹۳.۵ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته ۹۱.۹ درصد افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: طی مدت‌زمان کمتر از ۴۸ ساعت در برخی ارتفاعات استان حدود ۳۵۰ میلی‌متر بارش اتفاق افتاد و همین امر سبب سیلاب شد.

امدادرسانی به بیش از ۵۷ هزار نفر

محمدعلی هروی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان از امدادرسانی به بیش از ۵۷ هزار نفر در سیل گلستان خبر داد و گفت: چهار هزار و ۶۲۶ نیروی امدادگر در این عملیات‌ها به‌کارگیری شدند.

تاکنون بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی که بر اثر طوفان، سیل و رانش زمین در مناطق مختلف استان دچار خسارت شده بود، شناسایی شده است همچنین طبق ارزیابی‌های انجام‌شده بنیاد مسکن گلستان، تاکنون بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی که بر اثر طوفان، سیل و رانش زمین در مناطق مختلف استان دچار خسارت شده بود، شناسایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان هم در این خصوص گفت: حدود هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در استان به‌طور کامل تخریب‌شده و نیازمند نوسازی است.

محمدتقی زمانی نژاد افزود: حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی دیگر هم بر اثر حوادث اخیر دچار خسارت شده که با بازسازی آن‌ها، امکان زندگی در آن فراهم می‌شود.

ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه

برای احداث واحدهای مسکونی در شهرها ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت می‌شود.

همچنین در روستاها هم برای احداث واحدهای مسکونی ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به مردم داده خواهد شد.

طبق گفته کارشناسان از علل اصلی ایجاد سیل در گلستان عدم لایروبی انهار بود که بر همین اساس برای خروج آب، لایروب‌های تخصصی ارتش و نیروی دریایی در حال لایروبی گرگانرود و قره‌سو هستند.

لایروب تخصصی ارتش با حضور فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر موسوی در کانال رهبر گمیشان از ۱۶ فروردین فعالیت خود را شروع کرد.

بخش‌های این لایروب طی چند پرواز از فرودگاه آبادان بارگیری شد و به گلستان آورده شده است.

این لایروب قابلیت فراوان داشته و توانایی ۲۵۰ مترمکعب لایروبی در ساعت را دارا است.

خسارت سیل به گلستان

سیل و طوفان سبب خسارت سنگین به استان شد. در برآورد اولیه راه و شهرسازی تاکنون در حوزه راه و شهرسازی ۳۰ میلیارد تومان، راهداری ۲۲۰ میلیارد تومان، هواشناسی چهار میلیارد تومان، فرودگاهی ۱۸۰ میلیون تومان و راه‌آهن ۱۷.۷ میلیارد تومان خسارت گزارش شده است.

همچنین سیلاب هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی گلستان و ۴۰۰ میلیارد تومان به صنعت گلستان خسارت زد.

همچنین سیل به ۳۰۰ مدرسه استان آسیب زد به‌طوری‌که مدارس آق‌قلا و گمیشان را تا ۲۴ فروردین تعطیل کرد. طبق گفته احسان گوهری راد، مدیرکل آموزش‌وپرورش گلستان ۶۰ کانکس تحصیلی به استان انتقال یافته است.

میر محمد غراوی، سرپرست استانداری گلستان در این خصوص گفت: در مجموع سیل چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به گلستان خسارت زد.

علاوه بر خسارت مالی، در حوادث ناشی از سیل ۱۰ نفر در استان جان باختند، ۶ نفر از این افراد در حادثه واژگونی قایق موتوری در گمیشان و دو نفر هم در اثر رانش زمین در کلاله و مینودشت فوت‌شده و جنازه یک مرد هم در کانال آب گمیشان پیدا شد. همچنین جستجو برای یافتن جسد نوجوان ۱۵ ساله در کلاله ادامه دارد.

سیل در گمیشان

در خصوص آخرین وضعیت سیل در گمیشان با فرماندار این شهر گفتگو کردیم، امیرشیر توماج گفت: در حال حاضر آب در اکثر مناطقی که درگیر سیلاب بودند، فروکش کرده است.

توماج با اشاره به اینکه یال شرقی این شهر همچنان درگیر آب‌گرفتگی است، افزود: با اقدامات انجام‌گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح، تالاب گمیشان به دریا وصل شده است و با لایروبی کانال‌ها و دهانه گرگانرود سرعت تخلیه آب از گمیشان افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه تخلیه آب‌های سطحی شهر گمیشان به‌وسیله چندین پمپ در حال انجام است، بیان کرد: در حال حاضر اولویت همه ما خروج آب از سطح شهر بوده و برای این منظور اقدامات خوبی در حال انجام است.

به گفته توماج به علت گرفتگی تمامی مصب رودخانه ناشی از رسوب در نوار ساحلی، تمامی این مسیر نیازمند لایروبی است.

آخرین وضعیت سیلاب در آق‌قلا

فرماندار آق‌قلا هم در خصوص آخرین وضعیت این شهرستان گفت: بعد از گذشت حدود سه هفته محله‌هایی که از روزهای نخست زیر آب بود، اکنون اوضاع مساعدی دارند.

امانگلدی ضمیر از مردم خواست برای بازگشت به منازل خود عجله نکنند زیرا به دلیل آب ماندگی بیش از ۲۰ روز امکان نشست و فروریختن منازل وجود دارد.

خراسان رضوی معین گلستان

همچنین برای تخلیه آب باید تجهیزات لجستیکی و فنی به استان وارد شود تا شاهد خروج کامل آب از سطح شهرها و روستاها باشیم. در همین زمینه وزیر کشور استان خراسان رضوی را به‌عنوان معین گلستان انتخاب کرد.

امدادرسانی به مناطق سیل‌زده گلستان از طریق تعیین استان معین و با استفاده از ظرفیت‌های ملی ادامه دارد سرپرست استانداری گلستان در این زمینه گفت: ماشین‌آلات و تجهیزات تمامی دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهادهای خراسان رضوی در ادامه امدادرسانی در گلستان به کار گرفته شد.

میرمحمد غراوی با بیان اینکه امدادرسانی به مناطق سیل‌زده گلستان از طریق تعیین استان معین و با استفاده از ظرفیت‌های ملی ادامه دارد، گفت: ماشین‌آلات و امکانات لجستیکی خراسان رضوی هم وارد استان گلستان شده است.

مجامع بین‌المللی به مهاجران خارجی سیل‌زده گلستان کمک کنند

همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان گفت: در حادثه سیلاب گلستان بخشی از خانه‌های اتباع مهاجر دچار آب‌گرفتگی و آسیب شد اما با امدادرسانی به‌موقع از بروز تلفات انسانی جلوگیری شد.

عبدالرضا چراغعلی افزود: مهاجران خارجی سیل‌زده گلستان بیشتر در محله افغان آباد شهرستان گنبدکاووس گرفتار سیل شدند و در همان اولین روز آغاز بحران پیگیر وضعیت آن‌ها بودیم و نجات یافتند.

چراغعلی بیان کرد: برخلاف خیلی کشورهای دنیا، در سیل گلستان تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد پا به پای دولتی‌ها در صحنه حضور داشته و به سیل‌زدگان اعم از ایرانی و خارجی یاری رساندند.

تداوم کمک‌ها

معاون استاندار گلستان خاطرنشان کرد: این مسئله نافی مسئولیت مجامع بین‌المللی نیست و انتظار می‌رود به مهاجران خارجی ساکن در این استان کمک کنند.

چراغعلی با بیان اینکه فروکش کردن آب بحران در مناطق سیل‌زده را وارد فاز جدیدی کرده است، گفت: به دلیل ناپایداری و غیرمهندسی بودن بسیاری از سازه‌ها باید تمرکزمان روی بازسازی و پیشگیری از حوادث تلخ باشد که در این بین مدارس اولویت دارند.

اکنون با گذشت حدود سه هفته از وقوع سیل در گلستان نیازهای اولیه سیل‌زدگان همچون غذا، لباس و نظایر آن باید از اولویت اول خارج‌شده و روی حوزه تلاش برای خروج رواناب‌ها، ایمنی منازل و سازندگی متمرکز شود.

همچنین باید روند کمک‌رسانی توسط دستگاه‌های امدادی، تشکل‌های مردم‌نهاد و نیکوکاران مدیریت‌شده و تأمین نیازهای ضروری بهداشتی تداوم داشته باشد.

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:
© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.