امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۶/۱۲/۱۵ تعداد بازدید: ۱۳۲
print

 معاون آخوندی خبر داد؛ تخصیص ۵هزار میلیاردتسهیلات برای نوسازی ۱۰۰هزار واحد مسکونی فرسوده

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۹ درصد برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با وام ۵۰ میلیون تومانی در بافت فرسوده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ عشایری در نشست معرفی جزئیات برنامه ملی بازآفرینی شهری وضعیت محلات آسیب پذیر را شامل ۲ هزار و ۷۰۰  محله در ۵۴۳ شهر عنونان کرد و گفت: این مجموعه شامل بافت های ناکارآمد میانی (بافت فرسوده)، بافت های تاریخی و سکونتگاههای غیررسمی (حاشیه نشینی) است که مجموعا ۱۴۱ هکتار از مساحت شهرهای ایران را شامل شده و ۱۹ میلیون نفر معادل ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در این محله ها و بافت های ناکارآمد زندگی می کنند.

وی افزود: از دیگر ویژگی های این محله ها افت کیفیت زندگی مانند فقر شهری، گسترش آسیب های اجتماعی، کاهش تاب آوری در برابر بلایای طبیعی بخصوص زلزله، بحران هویت، بحران زیست محیطی و ... می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود اسناد بالادستی مبنی بر لزوم نوسازی و بازسازی بافت های ناکارآمد شهری بخصوص قانون برنامه ششم توسعه و سند ملی نوسازی بافت های ناکارآمد شهری ادامه داد: بر اساس این اسناد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری ها نسبت به احیا و نوسازی سالانه ۲۷۰ محله از بافت های ناکارآمد شهری موظف هستند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران هدف کلان از اجرای این طرح را ارتقای کیفیت زندگی شهروندان عنوان و اظهار کرد: ارتقاء تاب آوری شهری، کاهش فقر، ارتقاء منزلت اجتماعی و افزایش حکم روایی محلی از دیگر اهداف این برنامه بوده که اجرای بازآفرینی شهری می تواند در بخش کالبدی به پیشرفت و بهبود و در بخش های اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی به ارتقای محلات منجر شود.

عشایری برنامه ملی بازآفرینی شهری را در سه بخش کلان خدمات روبنایی، مسکن و زیرساخت ها و فضاهای شهری معرفی کرد و گفت: بخش روبنایی شامل احداث فرهنگسرا، درمانگاه، سالن های ورزشی، کتابخانه، اورژانس، آتش نشانی، پاسگاه پلیس و ... می‌شود. همچنین بخش بهسازی مسکن نیز شامل نوسازی مجموعه های مسکونی و رفع ریزدانگی در محلات خواهد شد. حوزه بهسازی و ارتقاء خدمات زیربنایی نیز شامل بهسازی شبکه تاسیسات شهری از قبیل خطوط آب، فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و ... می‌شود.

وی اجرای این برنامه را از طریق نهادسازی در محلات مانند خانه محله دانست و اظهار داشت: در ادامه این روند، آموزش نیز در کنار جلب مشارکت های مردمی به ساکنان محلات برای توانمندسازی آنها ارائه خواهد شد. نهاد توسعه گر نیز در کنار مشارکت عمومی شهروندان و ساکنان محلات هدف، در ابزارسازی برای تامین منابع مالی و حقوقی مورد نیاز اقدام خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اهداف کمی برنامه ملی بازآفرینی را شامل ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی و نهایتا بهسازی و نوسازی ۵۰۰ هزار مسکن در طول ۵ سال عنوان کرد که هزینه مورد نیاز برای اجرای این برنامه ۴۸ هزار میلیارد تومان است.

به گفته عشایری اولویت اصلی اجرای این برنامه تا پایان برنامه ششم احیا هزار و ۳۳۴ محله مشتمل بر ۵۰ درصد از کل محله های هدف است که ۶۶ هزار هکتار را شامل شده و ۹ میلیون نفر در این محله ها زندگی می کنند.

مدیرعمل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران سهم منابع مالی کنشگران بازآفرینی شهری را به تفکیک شامل ۳۱ درصد سهم دولت، ۳۰ درصد سهم شهرداری ها، ۲۹ درصد سهم بخش خصوصی و ۱۰ درصد سهم بانکها دانست و ادامه داد: از مجموع منابع مالی مورد نیاز برای احیا و بازآفرینی شهری بیشترین هزینه در بخش نوسازی مسکن خواهد بود که ۳۹ درصد را به خود اختصاص می دهد. همچنین سهم خدمات روبنایی ۳۳ درصد، سهم زیرساخت ها ۱۵ درصد، سهم فضاهای شهری ۱۱ درصد و سهم هزینه مورد نیاز برای آموزش و توانمندسازی ساکنان محله های هدف ۲ درصد خواهد بود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی برآورد کل بودجه مورد نیاز برای ۵ سال اجرای برنامه ملی بازآفرینی از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را ۱۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد کرد وگفت: از این میزان سهم دولت ۳۸ هزار میلیارد تومان، سهم بخش خصوصی ۴۸ هزار میلیارد تومان و سهم شهرداری ها ۳۷ هزار میلیارد تومان است که با همکاری یکدیگر بودجه مورد نیاز اجرای این برنامه ملی را محقق خواهند کرد.

عشایری ادامه داد: در این طرح ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۹ درصد پرداخت می‌شود که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن را دولت با سود صفر درصد و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را بانکها با سود ۱۸ درصد تامین می کنند که در مجموع سود این تسهیلات به ۹ درصد می رسد. این مبلغ برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با وام ۵۰ میلیون تومانی به توسعه گران پرداخت می‌شود. همچنین ۵ هزار میلیارد تومان نیز سرمایه گذار بخش خصوصی تهیه کرده و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه خدمات روبنایی و ایجاد فضای کسب و کار تامین خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی میانگین منابع مالی مورد نیاز سالانه برای هر محله را ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح سالانه ۳۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز اراضی خود را به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذار قرار داده و هزینه آن را پس از تکمیل ساخت و ساز و فروش از مجموع سود سرمایه گذار کسر خواهد کرد.

به گفته عشایری بر اساس قانون بودجه سال آینده (۱۳۹۷) ۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد تا برنامه ملی بازآفرینی شهری را اجرا کند.

همچنین تسهیلات نوسازی بافت فرسوده از محل صندوق پس انداز مسکن یکم با سود ۶ درصد پرداخت می‌شود ضمن اینکه دولت ۱۵۰ میلیارد تومان برای ودیعه مسکن ساکنان اختصاص خواهد داد.

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:
© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.