امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۵/۱/۲۶ تعداد بازدید: ۲۳۱۶
print

سازمان تبلیغات اسلامی

 

 

با حدوث انقلاب و پایه گذاری حکومت دینی، جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و آنگاه ضرورت ایجاد نهادها و ارگانهای که بتوانند هر یک بنوعی مروج آرمانهای فرهنگی و دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان اسلام در جامعه اسلامی باشند بصورت بی‌وقفه مدنظر مقامات ارشد کشور قرار گرفت.

در این راستا دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی یکی در پی دیگری شکل گرفتند و به انجام خدمات محوله مشغول گشتند.

سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهایی است که با هدف اعتلای فرهنگ نغز و پربار اسلام راستین و تبلور حیات معنوی و تعیین و ترویج شاخصای اعتقادی، بنیاد نهاده شد.

در طی سالهایی که از فعالیت این سازمان سپری شده است به اقتضا، نیازمندیهای مطرح در سطح جامعه و به تناسب سیاستهای کلی نظام اسلامی فعالیتهای این سازمان دستخوش تغییر و تحول بوده است.

در گذشته این سازمان توسط بزرگانی چون: آیت الله احمد جنتی، حجت الاسلام محمود محمدی عراقی، و قبل از آن توسط شورایی متشکل از: شهید حقانی، شهید شیرازی، آیت الله جنتی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله امامی کاشانی، اداره شده است.

پیرو تحولاتی که لازمه وجودی یک نهاد پویاست، و با عنایت خاص مقام معظم رهبری، از سال 1380 هجری شمسی محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش، نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن، با بهره‌گیری از ابزارهای جدید و فن آوری روز در سرلوحه فعالیت این سازمان قرار گرفت. در همین راستا و با فرمان مقام معظم رهبری، طی حکمی در تاریخ سوم مهرماه سال 1380 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی خاموشی به ریاست این سازمان منصوب گردید.

نظر به اهمیت و حجم برنامه‌های مدون و مصوب؛ و جهت اجرا دقیق و سریع اصلاحات مورد نیاز تغییر و تحولات متعدد در ساختار سازمان آغاز شده و نیز، اقدام به تاسیس موسسات تخصصی صورت گرفته است.

عمده وظایف سازمان تبلیغات اسلامی عبارتند از:

1- سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، سازماندهی، پشتیبانی و نظارت بر تبلیغات دینی- مردمی.
2- زمینه‌سازی برای یافتن نیروهای مومن و پیدایش تشکل‌های انجمن‌های اسلامی و جمعیت‌های مشابه و نظارت بر فعالیت آنها.
3- تلاش در جهت احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از همه راههای ممکن، با تاکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن، با همکاری مراجع و نهادهای ذیربط.
4- تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسائی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه انقلاب اسلامی با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط و ارائه سیاست‌های لازم در جهت خنثی‌سازی آنها و تنویر افکار عمومی.
5- انجام مطالعات راهبردی و بررسی‌های کاربردی در زمینه نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان و طراحی برنامه‌ها و شیوه‌های تبلیغی نوین و اصلاح و احیای روش‌های سنتی در تبلیغات اسلامی.
6- تدوین و انتشار کتب و نشریات مناسب و ضروری به منظور معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی، و تبیین مواضع انقلاب اسلامی و انجام پژوهش‌های لازم بویژه در زمینه نظام تربیتی و مبانی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حکومت اسلامی و حمایت از پژوهشگران متعهد.
7- تلاش جهت هدایت افکار عمومی با استفاده از رسانه‌‌های همگانی و فعالیت مستقیم رسانه ای در صورت لزوم.
8- شناسایی و معرفی آثار نمونه فرهنگی و هنری، افراد و شبکه‌های تبلیغی- مردمی جامعه اسلامی و تهیه و عرضه فرآورده‌ها و آثار نمونه فرهنگی- هنری، در جهت ارائه الگوهای مناسب هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان.
9- برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی و انجام اقدامات لازم برای هرچه فعال‌تر شدن افراد تاثیرگذار مانند: روحانیون، دانشگاهیان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامی و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ‌های بیگانه.
10- برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی در برگزاری هرچه بهتر مراسم و شعائر انقلابی و دینی در کشور با مشارکت کلیه نهادهای مردمی و دولتی.
11- همکاری با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت و نهادهای انقلابی به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در محیط سازمان‌های دولتی و نهادهای انقلابی.
12- تاسیس و اداره موسسات آموزشی و مراکز دانشگاهی در جهت تربیت مبلغان کارآمد و هنرمندان متعهد و مربیان دینی.
13- تاسیس مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی، تبلیغی و دینی.
14- سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور بویژه مناطق محروم با همکاری روحانیت و مردم.
15- هدایت و حمایت انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های اسلامی- مردمی و نظارت بر آنها.
16- برنامه‌ریزی فرهنگی و تبلیغی جهت علاقه‌مندان به فرهنگ فارسی در کشور با تاکید بر خدمات متقابل اسلام و ایران، با همکاری و هماهنگی مراجع ذی‌صلاح.
17- برگزاری کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاههای بین‌المللی مردمی در کشور به منظور تعمیق و گسترش معارف اسلامی و فراهم کردن زمینه شرکت هنرمندان و شبکه های تبلیغی- مردمی در کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی.
18- انجام همکاری های فرهنگی- تبلیغی با مراکز اسلامی و فرهنگی داخل کشور در راستای اهداف سازمان و به منظور تامین ارتباط افراد و مراکز اسلامی و فرهنگی- مردمی برای تالیف قلوب آنان با هماهنگی سایر مراجع ذی صلاح.
19- نظارت بر ترجمه متون دینی و تعیین ضوابط و مقررات مربوط به تهیه، ترجمه و انتشار این متون جهت بهره برداری در کشور.
20- نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و انجام فعالیت‌های قرآنی از طریق تربیت مربی، تدوین جزوات آموزشی، و همکاری با وزارتخانه‌های ذی‌ربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن کریم.

 

حوزه ریاست

دفتر ریاست

دریک نمای کلی، دفتر ریاست سازمان تبلیغات اسلامی متصدی طیف خاصی از وظایف اداری است که اهم آن را می‌توان در سه عنوان و به شرح ذیل بیان نمود:

1- برقراری ارتباطات اجتماعی با ریاست سازمان
2- برقراری ارتباط ریاست با اجزا و دوایر سازمانی
3- پیگیری و هماهنگی دستور کار سازمان در حوزه ریاست

در توضیح برقراری ارتباطات اجتماعی با ریاست سازمان باید گفت لزوم رعایت مسائل و روش‌های برخورد با مردم آنچنان که در حکومتی اسلامی لازم الاجرا می‌باشد. رسیدگی دلسوزانه و از سر امانت به نامه‌های مردمی و درخواست‌های ملاقات و موارد مشابه را حائز اهمیت ویژه می‌نماید.

در این راستا بسیاری از اصلاحاتی که توسط ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی به خود جامه عمل می‌پوشد؛ پیرو کارهای کارشناسی انجام شده روی همین نوع از اطلاعات واصله به سازمان می‌باشد. با در نظر گرفتن اهمیت آنچه به اطلاع شما رسید دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی روال‌های کاری دقیقی را طراحی و در دستور کار خود قرار داده است تا با رسیدگی دقیق به آنچه مخاطبان اجتماعی مد نظر دارند وظیفه شرعی و قانونی خود را به نحو احسن و اکمل به انجام رساند.

در توضیح دومین بند از وظایف دفتر ریاست یعنی: برقراری ارتباط ریاست با اجزا و دوایر سازمانی می‌توان این گونه توضیح داد که با توجه به گسترش و تنوع وظایف روزمره معاونت‌ها و دوایر سازمان، تعدد موسسات تخصصی وابسته به سازمان و فراوانی مسائل و معضلات قابل پیش‌بینی یا غیر منتظره‌ای که در حین انجام طرح‌های در دست اجرا حادث می‌شوند. همچنین جهت پیگیری امور خاص و نیز تداوم نظارت متمرکز بر کار مسئولین زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی لازم است تا مستمراً نشست‌های میان مقام ریاست سازمان و مسئولین آن برحسب برنامه‌های از پیش اعلام شده یا جلساتی که با در نظر گرفتن فوریت‌ها تشکیل می‌شوند برگزار گردد. دفتر ریاست سازمان وظیفه دارد تا با تنظیم برنامه ملاقات‌ها و اعلام مستمر آن به مسئولین مورد نظر این نوع ارتباطات را به بهترین شکل برقرار نماید.

اما درباره بند سوم، یعنی پیگیری و هماهنگی دستور کار سازمان در حوزه ریاست، از آنجا که سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مهمترین دستگاه‌های متولی امور دینی و فرهنگی در کشور می‌باشد و با در نظر گرفتن جنبه وجودی آن که از نهادهای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. لازم است تا ریاست سازمان شخصاً شرح وظایفی را که به لحاظ اهمیت، توسط رهبر معظم انقلاب تبیین و اعلام می‌گردد به شکل مستمر و در سطوح مختلف دنبال نمایند.

دفتر ریاست سازمان تبلیغات اسلامی موظف است تا نسبت به برقراری ارتباط با مسئولین و ادارات کشوری بر حسب نیاز در هر مورد اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهد.

 

حراست سازمان

حراست همانند نور چراغی است که کار هدایت سازمان را در بعد امنیتی برعهده داشته و با حفظ آن از فساد، زمینه پیشبرد اهداف سازمان را فراهم ساخته و با حمایت، هدایت، نظارت قانونی و پرهیز از تشنج، در محیطی آرام بستر فعالیت و نشاط کاری برای کارکنان را فراهم نماید. این مهم در نوع خود نیاز به ایمان مخلصانه به خدا و صداقت و پاکدامنی و تلاش خستگی‌ناپذیر دارد. نهاد حراست آنچنان که از نام آن برمی‌آید برای حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و جلوگیری از نفوذ بیگانگان در اجزای این نظام پدید آمده است.

اگر با دیدی جامع به مقوله حراست بنگریم خواهیم دید حراستی مطمئن، استوار و مومن میتواند از نفوذ و تسری عوامل بیگانه و احیاناً مزدور داخلی جلوگیری نماید. حراست‌ها در هر دستگاه بالاخص در نظام دینی و اسلامی به منزله عیون و نگهبان و از بین برندگان موانع جهت پیشرفت و پیشبرد امور بوده و واسطه تالیف قلوب کارکنان و پرسنل دلسوز و تلاشگر و مشاوری در دسترس و امین جهت ارج نهادن بر صداقت و جدانمودن سره از ناسره و پاک نگاهداشتن محیط می‌باشد. به عبارت دیگر حراست زمینه‌ساز امنیت شغلی کارکنان است، نه سلب کننده آن.

امور مجلس و استانها

این اداره کل با توجه به اهمیت جایگاه دفاتر و مجلس در نظام اداری از یک سو، رابط سازمان با قوه مقننه، و از سوی دیگر با قوه مجریه در استانها و از دیگر سو منتقل‌کننده نظرات و عملکرد استانها به ستاد مرکزی سازمان می‌باشد.

حساسیت این دو کانون فعالیت یعنی مجلس و دفاتراستانی وظایف آن را از حساسیت ویژه‌ای برخوردار نموده است. با این مقدمه کوتاه، عمده وظایف اداره کل امور مجلس و استان‌ها را میتوان در سه محور خلاصه نمود:

الف-در ارتباط با مجلس
ب‌- در ارتباط با دفاتر استانی و فعالیت آنه
ج‌- در ارتباط با مدیران دفاتر


الف) در ارتباط با مجلس

1- ارتباط مستمر با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه گزارش‌های مورد نیاز کمیسیون‌ها و پیگیری طرح‌ها و لوایح مرتبط با سازمان در مجلس و ارائه اخبار کامل مجلس در موضوعات مختلف به ریاست و واحدهای ذی‌ربط سازمان.
2- پیگیری پاسخگویی به سؤالات و استعلامات نمایندگان محترم از سازمان و متقابلاً انتقال نکته نظرات سازمان و مسئولین آن به مجلس شورای اسلامی.
3- توسعه ارتباط ریاست سازمان و عوامل ستادی و مدیران دفاتر استانی آن با مجلس و نمایندگان.

ب) در ارتباط با دفاتر استانی و فعالیت آنها

1- ارزیابی نحوه ارتباط دفاتر با دستگاهها ونهادهای استان و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها و خط مشی ابلاغی سازمان در استان.
2- جمع آوری اطلاعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانها و نحوه توزیع اعتبارات و امکانات در دفاتر.

ج) در ارتباط با مدیران دفاتر

1- نظارت، ارزیابی و جمع‌بندی عملکرد مدیریت دفاتر استانی و ارائه پیشنهادات لازم جهت ارتقا، عزل، نصب و یا جابجایی مدیران به وسیله ریاست سازمان در استان و رسیدگی به امور پرسنلی و تکمیل فرم ارزشیابی آنها در مرکز.
2- ایجاد تمهیدات لازم جهت ارتباط مدیران دفاتر استانی با ریاست و معاونین در مرکز و متقابلاً در سفر ریاست و معاونین به استانها.

 

اداره روابط‌عمومی

حرکت روابط عمومی آن چنان که استنباط میشود انجام عمل طرح‌ریزی شده‌ای است جهت اتخاذ مطلوب عموم جامعه برای یک سازمان به بیان دیگر: تلاشی است آگاهانه برای برانگیختن یا تحت تاثیر قرار دادن مردم از طریق ارتباط مستمر و مناسب تا از این رهگذر پیرامون سازمان مثبت بیاندیشند. به آن احترام بگذارند، حمایتش کنند و در نهایت در مواقع لزوم همراهش باشند.

این اهداف عالی تنها زمانی میسر می‌گردد که کارگزاران روابط عمومی یک سازمان ضمن آشنایی با اصول محکم و علمی این رشته هنری که از آن به عنوان هنر هشتم نام برده می‌شود با بکارگیری ابزار و امکانات بالقوه فرهنگی، هنری نیروی عظیمی را در جهت نیل به اهداف و آرمان‌های ثبتی و اساسی آن سازمان بیافرینند تا بتوانند با کمک آن مجموعه افکار عمومی مورد نظر و برنامه‌ریزی شده را متاثر از خود گردانند. جهت ادای بهتر این مطلب و بیان روشن‌تر کارکردهای مطلوب اداره روابط عمومی مهمترین موارد مورد نظر را می‌توان به شرح ذیل توصیف نمود: اطلاع‌رسانی، افتتاح و ترغیب، مشارکت، وحدت و انسجام آنچه در حیطه اطلاع‌رسانی قابل ذکر است: ارائه خبر، اطلاعات و تحلیل‌ها از مجموعه عملکرد سازمان به گروه‌های دورنی و بیرونی آن و از این گروه‌ها به مدیریت سازمان، آنچه در حیطه اقناع و ترغیب قابل ذکر است؛ اینکه باید از طریق استدلال، بحث و جذابیت‌های احساسی مردم را به داشتن باورها و انجام رفتارهای مورد نظر سازمان رهنمون شد.

در توضیح مشارکت باید گفت: این منظور با ترغیب افکارعمومی به ایفای نقش در تحقق اهداف سازمان حاصل میشود. و در نهایت باید به اصل وحدت و انسجام اشاره نمود که در توضیح آن باید گفت بهم پیوستن و یکپارچه‌ کردن سازمان باجامعه، به صورتی که هریک مکمل دیگری باشد هدف از مدنظر قرار دادن این اصل است. به دیگر سخن یک اداره روابط عمومی موفق و کارآمد عبارت است از مجموعه‌ای که با هنر، دانش اجتماعی، تجزیه و تحلیل روندها و پیش‌بینی پیامدهای آنها، ارائه مشورت به مدیریت سازمان و نهایتاً اجرای برنامه‌های طرح ریزی شده و عملی که هم در خدمت منافع سازمان باشد. و هم در خدمت عموم مخاطبان آن سازمان باشد. این مجموعه بر آن است تا با پایبندی به اصول علمی و روش‌های برگزیده‌ای که پیش از این خلاصه‌ای از آن به نظر گرامی شما رسید.

 

طرح و برنامه

با حدوث انقلاب و پایه‌گذاری حکومت دینی جمهوری اسلامی شکل گرفت و آنگاه ضرورت ایجاد ارگان‌ها و نهادهای انقلابی که بتوانند به نوعی مروج آرمان‌های فرهنگی و دینی بوده و در نشر و تعمیق احکام الهی کوشا باشند و رابطه‌ای ژرف میان مقیدات دینی و باورهای فکری رهروان امام و پیروان امام برقرار نمایند بی‌ وقفه محسوس و مورد نظر بود. دیری نپایید که با فرمان امام راحل نهادهای انقلابی هر یک از پی دیگری شکل گرفت و به نوعی فعالیت خود را خالصانه آغاز نمودند که از آن جمله سازمان تبلیغات اسلامی با هدف اعتلای فرهنگ متعالی اسلام و تبلور حیات معنوی و تبلیغ و ترویج شاخص‌‌های اعتقادی خصوصاً گسترش اندیشه‌های ناب امام راحل(ره) متبلور شده و بنیاد نهاده شد.

چندی بعد نیروهای انقلابی با گرایش فرهنگی جذب این نهاد گردیده و عاشقانه و عارفانه پای در راه نهادند. و به اشاعه معارف اسلامی و احیا ارزشهای فرهنگ دینی پرداختند. همگام با آفت شناسی تبلیغی و زمینه‌سازی جهت مقابله با آسیب‌های فرهنگی، حقیقت گونه راهی جبهه‌های دفاع مقدس شدند و از هیچ گونه فعالیت تبلیغی، فرهنگی، هنری و حتی اقتصادی و سیاسی دریغ نورزیدند و در این رهگذر شهدای صدیق و عاشق را تقدیم انقلاب نمودند.

پس از این دوران پرجنجال و آغاز سازماندهی نوین و ماموریت‌های تازه‌ای که با نیازهای جامعه همگام بود و در روند توسعه کشور گامی دیگر برداشته می‌شد. لذا با گسترش فعالیت‌های قرآنی و اهتمام به برپایی و توسعه برگزاری کنفرانس‌ها و اجلاس‌ها و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی به مشارکت در امور فرهنگی کشور وسعت بخشیده و آنگاخ با بسط و گسترش عرصه فرهنگ تبلیغی به مناطق محروم یافته سعی در رفع نارسائی‌ها و تقویت آرمان‌های جمعی نمودند چندی بعد با تغییر مدیریت سازمان، بخش بین‌المللی از سازمان تفکیک گردید و طیف فعالیت‌های سازمان متمرکز به امور فرهنگی و هنری در بخش داخلی گسترش یافت اما شاید تمامی فعالیت‌های آن دوران که بعضاً ریشه در گذشته داشت و نوعاً با تعالی مجموعه طرح و برنامه، ممارست به بسترسازی و اشاعه برنامه‌هایی متفاوت‌تر و متنوع‌تر همچون طرح اوقات فراغت، روحانیون مستقر و توجه بیشتر به مراسم مذهبی همچون: اعتکاف، غبارروبی مساجد و غیره در گستره مساجد سراسر کشور در حد توان و حتی توسعه و عمران مساجد و فعالیت‌هایی از این گونه رهوار تازه‌ای را در حیطه حرکت معنوی سازمان قرار داد و گرچه محدودیتهای اعتباری و عدم توان بسط اجرایی مددکار مجموعه نبود. اما تمامی داشته‌های کهنه و ابتکارات نو جملگی رو به پویایی داشتند. اما آنچه می‌بایست در راستای رسالتی کلان و ساختاری تبلیغی رخ بنماید میسر نبود و بر این منوال طرح و برنامه سعی وافری داشت اما حظ قابلی نصیب نمی‌گردید و همه منوال بر یک ایستای چند ساله درگذر بود تا با تغییر مدیریت جدید و تصمیم جدی بر دگرگونی آنچه روال شده بود و مانع هرگونه نوآوری، حرکت بدیع و همسان‌سازی با شرایط روز می‌شد، اثرمندی ایجاد شود با تحول مدیریتی اخیر رویکردی جدید در بهره‌گیری از تکنولوژی‌های اطلاع‌رسانی نوین روز مبدا حرکت واقع گردید و شاید همانگونه که علت اصلی تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی پس از انگیزه نیاز موقعیت انقلاب بیش از هرچیز ایجاد دگرگونی در سیستم تبلیغ سنتی و ساماندهی مبلغین و ابزار تبلیغ در چارچوبی مدون و مبرهن بود یا بر وجهی دیگر، ایجاد یک مجموعه سیستماتیک که بتواند سوای پژوهش و تحقیق، آرمانها را به نحوی ملموس جهت اداره و مبلغین را با آگاهی و اطلاعات کافی بر حسب اداره‌ها و ستادهای روز تجهیز نماید و بدین گونه ابلاغ پیام دینی را سمت و سوئی نوین بخشد. به هر حال آنچه در روند کاری مدیریت جدید سازمان قرار گرفت سوای نوآوری و تمسک به تکنیک برتر سعی نمود تا در برنامه‌ریزی و اجرا ضمن حفظ کیفیت در زمینه‌‌های مورد وقوف کمیت را توسعه بخشیده و گسترش دهد. به این ترتیب در راستای اصلاح تشکیلات سازمانی و ساختار نیروی انسانی باگرایش به سمت کارشناسی‌های تخصصی گام بلندی برداشته شد که در نهایت به تعدیل و ریزش نیروها انجامید. به جهت اطلاع‌رسانی شفاف در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری تدبیری اندیشیده شد که منجر به اهتمام در امر آموزش و پژوهش و توسعه میادین تحقیق محققین زبده و خبره انجامید و بدینسان معاونتی منسجم با شاکله‌ای مشخص تشکیل و کلیه آموزش‌های لازم را پوشش داده و با استفاده از تکنیک آموزشی آکادمیک، مدارس معارف اسلامی را در سراسر کشور به جهت تربیت و تعلیم نیروهای انسانی متعهد تاسیس نمود تا در تکامل سیستم آموزش فرهنگی و هنری در پوشش تقیدات دینی گامی اثرمند برداشته باشد. با تاسیس موسسه فرهنگی- هنری تبیان و خبرگزاری مهر در کنار تهران‌تایمز ترتیبی اتخاذ گردید تا به جهت انعکاس اخبار و معرفی مبادی مختلف دینی، طیف وسیعی از ایران و حتی فراتر از مرزهای کشور اسلامیمان را پوشش داده، به معرفی آثار برجسته و یا اخبار دینی- مذهبی پرداخته پوششی تازه را در دنیای رایانه و ماهواره و ارتباطات بوجود بیاورد.

 

 

امور مجامع و موسسات وابسته

موسسه انتشارات امیرکبیر

انقلاب اسلامی متاثر از ارزش‌های الهی و روح حیات بخش اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله، عطیه‌ای آسمانی و منتی خداوندی بر ملت بزرگ و فداکار ایران بود. آنچه مسلم و تردید ناپذیر بوده و افکار جهانیان را به خود معطوف داشته این حقیقت است که پیدایش انقلاب اسلامی و پویایی و ماندگاری آن ناشی از درک و نگرش عمیق فرهنگی معمار بزرگ انقلاب اسلامی: حضرت امام خمینی(ره) است که اهمیت علم و نشر را همطراز با خون‌های مقدس شهیدان در جبهه جنگ می‌دانند. قهراً در فضای منبعث از انقلاب و اسلام تولید و توسعه و نشر فرهنگ مکتوب از جایگاهی والا و فاخر برخوردار خواهد بود.

به تبع آن موسسه انتشارات امیرکبیر به دلیل پیشینه و سابق بسیار درخشان و ظرفیت‌های مناسب تولید و نشر نقش مهم و قابل توجهی در چگونگی راهبرد فرهنگی و اقتصادی نشر کتاب در ایران می‌تواند به عهده داشته باشد. در طول سالیان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به علل عدیده تلاش عملی همه‌جانبه‌ای برای گسترش کمی و کیفی موسسه به عمل نیامده است و به تدریج عدم ارتباط مداوم و منسجم با نخبگان و اندیشمندان کشور و خلاء ارتباطی با محققان نسل جدید و عدم انتشار آثار فاخر و ماندگار از یک سو و پرهیز ازتجدید چاپ آثار گذشته و تنگناهای ایجاد شده در سیستم عرضه و توزیع کتاب از طرف دیگر موجب شده است که عملاً شهرت و اهمیت موسسه تنها نزد نسل پا به سن گذاشته پیشین مانده و جامعه جوان امروز امیرکبیر را به نیازهای فرهنگی خود به حساب نیاورد. این نقیصه می‌بایست با واقع‌نگری و به دور از تعصب و یکسو نگری‌های بی‌بازده مورد بازنگری قرار گرفته و با اجرا و ارزیابی کارشناسانه و مرحله به مرحله سیاست‌های کلان میان مدت و کوتاه مدت مصوب این دفتر و رفع نواقص احتمالی و تبدیل آنها به قوت به تدریج موسسه انتشارات امیرکبیر بتواند با بهره‌گرفتن از تمام ظرفیت و توان مادی و معنوی خود و یاری طلبیدن از فرزانگان و دانشمندان و علاقه‌مندان به اسلام و ایران به عنوان مهمترین بازوی انتشاراتی نظام اسلامی در خدمت ارزش‌های متعالی اسلام، تشیع و فرهنگ ملی کشور باشد.

اهداف

اگرچه اهداف اصولی موسسه به عنوان سازمانی وابسته به نظام جمهوری اسلامی اجرای بخشی از رسالت‌های فرهنگی و علمی انقلاب و کشور است اما در عین حال می‌بایست هم به عنوان یک موسسه کارآمد اقتصادی بتواند بدون اتکا به حمایت‌های مالی پاسخگوی هزینه‌های خود باشد؛ و هم در جهت توسعه و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و تولیدی خود برنامه‌ریزی کند تا در جهت تحقق اهداف فرهنگی نظام موفق‌تر عمل نماید. لذا اهداف موسسه به دو بخش فرهنگی و اقتصادی تقسیم می‌گردد:

الف) اهداف فرهنگی

1- نشر و تریج فرهنگ اسلامی
2- نشر و ترویج علوم مختلف 
3- نشر و ترویج ادبیات فارسی
4- نشر کتاب‌های کودک و نوجوان
5- جذب نخبگان و شناسایی و حمایت از اهل قلم 
6- نشر تواریخ


ب) اهداف اقتصادی

1- ایجاد درآمد معقول اقتصادی و سرمایه‌گذاری
2- تلاش برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کتاب
3- ارتقاء سطح زندگی پدیدآورندگان کتاب


سیاست‌های اجرایی


الف) سیاست‌های فرهنگی

1- چاپ 80 عنوان کتاب جدید بزرگسال
2- جذب نیروهای کارآمد در بخش‌های تخصصی به منظور ارتقاء کیفی و سرعت عمل آماده‌سازی کتب.
3- ایجاد روح همکاری و تعاون با مؤلفین و سایر پدیدآورندگان به منظور کسب حداکثر بهره‌وری از توان فرهنگی جامعه در قالب چاپ عناوین هرچه مناسب‌تر.
4- انجام تحقیقات و مطالعات نیاز سنجی فرهنگی کشور به منظور تلاش در جهت پرکردن خلاءهای واقعی فرهنگ کشور.
5- برنامه ریزی اصولی برای تبدیل امیرکبیر به موسسه‌ای فراگیر و تحقیقاتی، پژوهشی و انتشاراتی
6- تغییر بافت و ساماندهی فرهنگی شرکت چاپ و نشر بین‌ الملل و شرکت چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی به منظور قرار گرفتن آنان در مسیر فعالیت‌های دینی و فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از طریق تولید کتاب‌های اساسی و مبانی در حوزه دین.
7- ادامه بررسی امکان تجدید چاپ برخی عناوین منتشره امیرکبیر در بالغ بر 50 سال گذشته، که این اقدام مهم از دو سال پیش شروع شده و تا کسب نتیجه نهایی ادامه خواهد یافت.
8- مطالعات برای برخی پروژه‌های خاص مانند: ترجمه و چاپ تاریخ تمدن 12 جلدی توین‌بی، تکمیل ترجمه تاریخ ایران کمبریج و روزآمد کردن دائره‌ المعارف مصاحب. این اقدام مستلزم بررسی دقیق و همه‌جانبه‌ای است زیرا با توجه به هزینه و زمان کاربرد از یک سو و اهمیت فوق‌العاده هریک از سوی دیگر ضرورتاً باید با اعمال نظر کافی صورت گیرد.
9- بررسی و ساخت سی‌دی‌های تولیدی امیرکبیر و ارائه اولین نمونه آن با عنوان فرهنگ جامع امیرکبیر با قابلیت‌های متفاوت.
10- تداوم و توسعه هماهنگی و ایجاد حلقه ارتباطی بین واحد فرهنگی تولید کتاب‌های اساسی و مبنایی در حوزه دین.
11- فعال سازی روابط عمومی موسسه در جهت ارتباط و اطلاع رسانی و اخذ نظریات نویسندگان مطبوعات، ناشرین و سایر اقشار.

ب)سیاست‌های بازرگانی و اقتصادی

1- ساماندهی فروشگاه‌ها و فضاهای تجاری و انبارهای موسسه بر اساس تغییر بافت فرهنگی- اجتماعی شهر تهران. زیرا با توجه به گسترش تهران و تغییر و تحول در جغرافیای شهری آن لزوم تجدید نظر در موقعیت اماکن مزبور برای کسب بهترین بهره‌برداری ضروری است.
2- گسترش نمایندگی‌های بازرگانی در اقصی نقاط کشور تا مرز حدود 5600 کتابفروشی.
3- تجدید نظر در ساختار شرکت نشر دانش‌ امروز به منظور هماهنگ‌سازی آن با تحولات اقتصادی، فرهنگی و جامعه‌شناسی کشور.
موسسه انتشارات امیرکبیر در راستای اهداف بلندمدت خود در نظر دارد تا با امتداد اصلاحات ساختاری و مدیریتی در طول محور زمان کمی‌ها و کاستی‌های موجود را در کلیه اجزا کاری خود را شناسایی و به شکل مناسبی نقاط ضعف مورد اشکال را بررسی و مرتفع نماید و با اجرا برنامه‌های گسترده در امور اداری و مالی، امور مربوط به چاپ و چاپخانه، تعیین قیمت‌ها بر اساس اصول بازار، استفاده گسترده از فناوری‌های نوین و گسترده‌نمودن سیستم‌های مکانیزه اداری و مالی در حد امکان، خود را به روز نموده و توانی مضاعف را جهت اعمال خدمات تخصصی مطابق با مصالح فرهنگی کشور ایجاد نماید.

سازمان دارالقرآن الکریم

* تاریخچة سازمان دارالقرآن الکریم

«سازمان تبلیغات اسلامی» به موازات تأسیس در سال 1360 و در راستای عمل به وظایف اساسی خود در حوزه نشر فرهنگ قرآنی، ابتدا بخش «دارالقرآن‌الکریم» را در مرکز با حضور جمعی از چهره‌های برتر قرآنی و انقلابی کشور ـ ‌همچون مرحوم استاد علی اربابی، استاد سلیمی، استاد خدام حسینی، استاد خواجوی، استاد حاجی شریف، استاد صلح‌جو، استاد حشمتی و... و به تبع آن کانون‌های قرآن را در دفاتر استانی خود با هدف نهادینه ‌کردن و گسترش و تعمیق فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی در سطح جامعه تأسیس نمود که این بخش با توجه به گسترش سریع دایره فعالیت ها و افزایش انتظارات جامعه به «اداره کل» و از سال1381 به عنوان یکی از مؤسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی تحت عنوان «سازمان دارالقرآن‌الکریم» تبدیل گردید. در حال حاضر سازمان دارالقرآن‌الکریم زیر نظر هیأت امنائی متشکل از(10) نفر از چهره‌های شاخص قرآنی کشور به شرح زیر فعالیت می‌نماید:

1ـ حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی 2ـ استاد عباس سلیمی 3ـ استاد محمد خواجوی 4ـ استاد سید محسن خدام حسینی 5ـ استاد احمد حاجی شریف 6ـ استاد سید محسن موسوی بلده 7ـ استاد دکتر محمد رضا صلح جو  8ـ استاد مهدی قره‌شیخلو  9ـ استاد احمد ابوالقاسمی 10ـ حجت الاسلام و المسلمین استاد حاجی ابوالقاسم 11- استاد مرحوم حاج علی اربابی

سازمان تبلیغات اسلامی با بهره‌گیری از سازمان دارالقرآن الکریم ـ به عنوان حوزه تخصصی خود در امور قرآنی کشورـ و بیش از 250 دارالقرآن الکریم در مراکز استان‌ها و کانون‌های قرآن شهرستانی تابعه (با 450 پست رسمی و مصوب قرآنی) و همچنین بیش از 2500 اتحادیه، موسسه قرآنی مردمی و خانه قرآن روستایی تحت نظارت، هم اکنون گسترده‌ترین و تخصصی‌ترین شبکه تشکیلات قرآنی کشور را دارا بوده و از این طریق جمع کثیری از آحاد جامعه را تحت پوشش فعالیت‌های قرآنی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، تبلیغی ـ ترویجی و نظارتی ـ حمایتی دارد.


* وظایف سازمان دارالقرآن الکریم 
سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان حوزه تخصصی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، دارای دو دسته وظایف و مأموریت‌های سازمانی و فراسازمانی به شرح ذیل می‌باشد:

الف) وظایف و مأموریت های اساسی و سازمانی

1 ـ برنامه‌ریزی، نظارت، هدایت و ساماندهی فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن‌الکریم ادارات کل تبلیغات اسلامی استانها و کانون‌های قرآن شهرستانی وابسته 
2 ـ تلاش در جهت توسعه کمی و کیفی«آموزش‌های قرآن‌کریم» با نگرش کلان و اصولی‌ 
3 ـ توسعه کمی و کیفی «تبلیغات و انتشارات قرآنی» و تلاش در جهت «جذابیت» و «غنای» هرچه بیشتر این فعالیت‌ها 
4 ـ ترغیب و تشویق آحاد مردم نسبت به آشنایی و انس هرچه بیشتر با فرهنگ انسان‌ساز قرآن‌کریم، از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها، مراسم، محافل، مسابقات، جشنواره‌ها و همایش‌های قرآنی.
5 ـ توسعه و تعمیق «پژوهش‌های قرآنی» براساس«نیازسنجی» مخاطبین 
6 ـ تصحیح و نظارت بر چاپ و نشر قرآن‌کریم و صدور مجوزهای قانونی مربوطه (از سال 1362نظارت تاکنون).
7 ـ «همکاری و تشریک مساعی» با مراکز و دستگاههای مختلف فرهنگی داخل و خارج از کشور در زمینه طراحی و اجرای فعالیت‌های مختلف قرآنی و ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره به این مراکز.
8 ـ «حمایت و پشتیبانی» از حرکت‌های خودجوش مردمی در زمینه ترویج و نشر فرهنگ قرآن‌کریم و تلاش در جهت «هماهنگی و ساماندهی» این حرکتها و «نظارت» هرچه بهتر نسبت به فعالیت‌های قرآنی نهادها و تشکل‌های مردمی.
9 ـ کارشناسی و صدور مجوز موسسات قرآنی مردمی برای ثبت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از طریق ادارات کل تبلیغات اسلامی استان ها و صدور یا ابطال پروانه‌های فعالیت مربوطه 
10 ـ «اطلاع‌رسانی» مفید و مؤثر در حوزه فرهنگ قرآنی (با بهره‌گیری از فن‌‌آوری نوین).

ب) وظایف و مأموریت های فراسازمانی و ملی

1- تعیین این سازمان به عنوان مرجع صدورمجوز خروج قرآن از کشور بنا به مصوبه هیئت محترم دولت 
2ـ تعیین این سازمان به عنوان«دبیرخانة ستاد نهضت قرآن‌آموزی‌کشور» بنا به مصوبه اعضای ستاد مربوطه.
3- محول شدن«طراحی کلیات و آیین نامة اجرایی طرح آموزش قرآن کارکنان دولت و چگونگی اعطای مدرک به آنان»به این سازمان از جانب سازمان امور استخدامی کشور.
4- واگذاری مسئولیت«تهیه واجرای طرح جامع قرآنی کشور» به این سازمان طبق قانون برنامه 5 ساله چهارم و ابلاغیه هیئت دولت 
5- تعیین این سازمان به عنوان«دبیرخانة ارزشیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم» بنا به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی . 
7- تعیین این سازمان به عنوان رئیس کمیتة قرآن دهة فجر انقلاب اسلامی(از سال 1386) بنا به ابلاغ و تفویض اختیار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی.

*اهم فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم

فعالیت‌های سازمان دارالقرآن الکریم در چهار بخش اصلی به شرح ذیل می‌باشد:

الف) فعالیت‌های آموزشی
ج) فعالیت‌های پژوهشی
ب) فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی
د) فعالیت‌های حمایتی-نظارتی

الف) فعالیت‌های آموزشی: 
از اهم این آموزش‌ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
* آموزش قرائت قرآن در 6 سطح 
* آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن در 4 سطح
* آموزش حفظ قرآن در 3 سطح
* آموزش تفسیر قرآن در قالب طرح های متناوب نسیم حیات و بینات (30 دوره)
* تربیت معلم، ممتحن، مدرس و داور قرآن کریم در رشته های قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن 
* آموزش جنبه‌های هنری قرآن کریم همچون خطاطی، نقاشی، مقاله نویسی، همخوانی، تواشیح و ...
* آموزش قرآن ویژه گروه‌های خاص همچون کودکان پیش دبستانی،‌ کارکنان دولت، بانوان و ...
* تربیت مصححین کتابت قرآن کریم برای نظارت بر امر چاپ و نشر قرآن در کشور
سازمان دارالقرآن الکریم با اجرای برنامه‌های فوق که با همکاری دارالقرآن الکریم و کانون‌های قرآن ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها و شهرستان‌های تابعه و نیز موسسات قرآنی صورت پذیرفته‌، توانسته است بیش از 6.000.000 نفر از آحاد جامعه را تحت پوشش آموزش‌های قرآنی ـ به ویژه در راستای اجرای طرح ملی نهضت قرآن آموزی ـ قرار دهد.

ب) فعالیت‌های پژوهشی:
از اهم این فعالیت‌ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* تهیه و تدوین بیش از 200 طرح تفصیلی ویژه تبیین کلیات و آیین نامه های اجرایی طرحهای مختلف قرآنی
* تألیف و تولید بیش از 40 اثر قرآنی 
* تهیه و تدوین طرح جامع نهضت قرآن آموزی کشور
* تهیه و تدوین طرح جامع قرآنی کشور
* تهیه و تدوین چرخه و طرح نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم 
* تهیه و تدوین طرح شیوه نظارت بر ترجمه های قرآن کریم 
* تهیه و اجرای طرح جشنواره الگوهای برتر تدریس قرآن کریم
* تهیه و اجرای طرح جشنواره طرح‌های برتر قرآنی
* تهیه، تدوین و اجرای دوره آموزش عالی کاردانی علمی ـ کاربردی تربیت مربی قرآن 
* تهیه، تدوین و اجرای دوره های آموزش قرآن ضمن خدمت کارکنان دولت

ج) فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی:

سازمان دارالقرآن‌‌الکریم از این طریق توانسته تاکنون بیش از 4.000.000 نفر را تحت پوشش این برنامه ها قرار دهد که از اهم این فعالیت‌ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

* پایه‌گذاری و اجرای محافل و مجالس «شبی با قرآن» و «انس با قرآن»
* طراحی و اجرای مسابقات مختلف قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن همچون مسابقات «همایش ، آموزش، سنجش» ، «مسابقات قرائت و حفظ منتخبین جلسات قرآنی کشور»، «مسابقات ترجمه و مفاهیم نورالمبین» ، «مسابقات ترجمه و تفسیر نورالهدی»
* اجرای طرح ملی ارزیابی و اعطاء مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم (از سال 1385 تاکنون) 
* اعزام کاروان‌های نور به جبهه ها و مناطق محروم کشور
* مشارکت در برنامه‌های قرآنی صدا و سیما
* حمایت و مشارکت در برنامه های تبلیغی ـ ترویجی دستگاهها و نهادهای مختلف
* شرکت در نمایشگاههای بین‌المللی قرآن و کتاب
* راه‌اندازی انتشارات تلاوت و فروشگاه قرآنی بصائر و سایت قرآنی تلاوت و تولید و انتشار فصلنامه قرآنی بصائر و ...
* طراحی و اجرای جشنواره های مختلف قرآنی برای کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده ها.

د) فعالیت‌های حمایتی ـ نظارتی

سازمان دارالقرآن‌‌الکریم باتوجه به شرح وظایف خود به صورت مستقیم و یا با مشارکت ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها، فعالیت‌های متنوعی را در این حوزه به شرح ذیل به اجرا در است:

* نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم در کشور و صدور مجوزهای مربوطه (از سال 1362 تاکنون بیش از 10.500 مجوز برای چاپ و نشر قریب به 160.000.000 جلد قرآن صادر شده است).
* ساماندهی و صدور مجوزهای فعالیت و ثبت موسسات قرآنی مردمی (تاکنون بیش از 1.500 موسسه قرآنی مردمی، 2038 خانه قرآن روستایی و 31 اتحادیه استانی و یک اتحادیه کشوری موسسات قرآنی مردمی با مجوز و تحت حمایت و نظارت این سازمان مشغول به فعالیت شده‌اند.) 
* حمایت نقدی و غیر نقدی به میزان تقریبی بیست میلیارد ریال به موسسات قرآنی مردمی، اتحادیه‌ها و خانه‌های قرآن روستایی به صورت متمرکز ویا از طریق ادارات کل تبلیغات اسلامی استان ها.

حوزه هنری

یکی از نام‌هایی که اکثر قریب به اتفاق ایرانیان با آن آشنایی دارند، نام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی می‌باشد. این موسسه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از عمده‌ترین متولیان فرهنگی- هنری کشور است که با محوریت عنصر الهی اسلام و حکومت اسلامی دست‌اندرکار فعالیت‌های گسترده و متنوعی از قبیل: انتشارات چندین عنوان نشریه با زمینه‌های فرهنگی و هنری، آموزش رشته‌های مختلف هنری، تهیه‌کنندگی و ساخت فیلم‌ها سینمایی، تولید فیلم‌نامه با بهره‌گیری از استعدادهای کشور پشتیبانی از گروه‌های هنری در زمینه‌های گوناگون، حمایت از برگزاری نمایش‌های آیینی و تعزیه، اقدام به احیای هنرهای اصیل ایرانی- اسلامی و همچنین انجام فعالیت‌ها و ارائه خدمات دیگر در جهت حفظ امتداد و تکیه بر آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌باشد.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه پوشش‌های حمایتی در قالب طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی و هنری با محوریت دین و ارزش‌های مذهبی در تلاش است تا ضمن انجام وظایف اصلی خود طیف وسیعی از اقشار اجتماع اعم از هنرمندان، جوانان، علاقه‌مندان و افراد دارای استعداد را حمایت و پشتیبانی نماید.

این موسسه با برگزاری جلسات گروهی، با شرکت علاقه‌مندان رشته‌های مختلف و نیز با برگزاری مسابقات و شب‌های شعر، مسابقات طراحی و نقاشی فراخوان برای مقالات ارزشمند در زمینه‌های گوناگون تلاش می‌نماید تا علاوه بر معرفی مجامع سالم و هدفمند برای حضور فعال هنرمندان و جوانان و سایر علاقه‌مندان تلاش می‌کند تا گامی موثر در راستای تامین خدمات اجتماعی و فرهنگی بردارد.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی علاوه بر فعالیت‌هایی که تاکنون عنوان شد سال‌های طولانی است که با فعالیت‌ مستمر در امر آموزش عالی، آموزش‌های آزاد و آموزش‌های خاص در قالب دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت نیز گام‌های موثری را در جهت اعتلای سطح علمی و ارتقا معلومات هنری در میان علاقه‌مندان و در نهایت سطح کشور بر دراد.

فعالیت‌ها و خدمات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بسیار فراتر از مطالبی است که در این رشته جمع‌آوری و مورد اشاره قرار گرفت. اما به دلیل محدودیت‌های این رسانه پیشنهاد میکنیم جهت دریافت اطلاعات کامل و دریافت خبر فعالیت‌ها در دست اجرا به دفاتر حوزه هنری مراجعه نمایید.

 

خبرگزاری مهر

تاسیس خبرگزاری مهر بر اساس عمل به ماده‌ای محجور از اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی است که این نهاد را به تاسیس مراکز اطلاع‌رسانی تخصصی در حوزه تبلیغی و دینی موظف نموده است، انجام پذیرفت.

صد البته یکسان تصور نمودن مراکز اطلاع‌رسانی با رسانه‌های غیر فراگیر تقریبی منطقی و روز آمد نیست.خبرگزاری مهر دستاورد اعتماد و اعتنا به رویش‌های انقلاب است. نتیجه مانور ژنرال مابانه نیست. حاصل تلاش چند سرباز دل سپرده و گمنام رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و اطلاع‌رسانی است.

خبرگزای مهر نمونه‌ای از عملیاتی شدن جنبش نرم‌افزاری است. خبرگزاری مهر می‌خواهد زمینه‌ساز تمرکز و وحدت فرهنگی- اطلاع رسانی کشور باشد و در این راه تمام ظرفیت خود را در خدمت تمام دستگاه‌ها و نهادها گذاشته است و تمنای همراهی دارد. خبرگزاری مهر می‌خواهد تریبونی از نیروهای فراگیر جبهه انقلاب با سلیقه‌های مختلف باشد و سازگاری را شایسته آنان معرفی کند.

خبرگزاری مهر نه دستاورد هزینه‌ای هنگفت از بیت‌المال بلکه دستاورد انگیزه‌های بزرگی است که در سال عزت و افتخار حسینی نطفه گرفته و در سال خدمت‌رسانی جوانه زده است.

گرچه ایمان داریم که ضمن یتوکل علی الله و هو حسبه. اما برای ادامه راه امیدوار به حمایت دولت خدمتگزار بویژه وزارت ارشاد و مجلس محترم و سایر نهادها و دستگاه‌ها خواهیم ماند.

از ویژگی‌های خبرگزاری مهر پرهیز از تصدی‌گری در حوزه تولید خبر و جایگزینی مدیریت خبر است تا مجال انعکاس فعالیت‌های فرهنگی در پهنه پهناور کشور وسعت تازه‌ای یابد.

اخبار خبرگزاری مهر برای انقلابی که پیام جهانی دارد به زبان‌های زنده دنیا برنامه‌ریزی شده است که در مرحله اول زبان فارسی و انگلیسی و تا پایان سال دو زبان عربی و اردو یا آلمانی هم به آن اضافه خواهد شد. ماهیت 70 درصد از اخبار تولیدی، فرهنگی و اجتماعی است و در کنار آن به سایر حوزه‌ها هم پرداخته می‌شود. خبرگزاری مهر در بدو تولد بطور متوسط روزانه 150 خبر منتشر می‌کند که بیش از 60 درصد آن تولیدی است.

 دست در دست هم نهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد

 

پژوهشکده باقرالعلوم

در سال 1364 پس از ارزیابی و بررسی امور فرهنگی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی مرکز، دو مشکل اساسی احساس شد:

-کمبود نیروی فرهنگی و کارآمد متناسب با اهداف و فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی.
2- ناهماهنگی در فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی.

این دو مشکل با ریاست محترم وقت سازمان تبلیغات اسلامی حضرت آیت‌الله جنتی دامت برکاته مطرح و در نهایت به این تصمیم منجر شد که پژوهش‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی به شهر قم منتقل و در پژوهشکده‌ای به نام حضرت باقرالعلوم علیه‌السلام متمرکز و پیگیری شود.
 

بر این اساس پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام در سال 1366 و با همکاری عده‌ای از فضلای حوزه علمیه قم، و به مسئولیت حجت الاسلام والمسلمین محمود مهدی پور تاسیس گردید و فعالیت‌های خود را در دو محور آغاز کرد: 
1- اطلاع‌رسانی در زمینه معارف اسلامی و علوم انسانی از طریق تهیه نرم‌افزار کتابشناسی
2- پژوهش، نگارش، ترجمه و تدوین موضوعات پژوهشی در زمینه حدیث، تاریخ رجال، تاریخ و000 
 

در حال حاضر پس از گذشت قریب به 15 سال از تاسیس این مرکز، با استعانت از خدای بزرگ توانسته است علی‌رغم همه مشکلات و فراز و نشیب‌های اداری قدم‌های موثری در راه ترویج فرهنگ ناب اسلامی و تشیع در سطح جامعه بردارد.

معرفی این گونه مراکز و فعالیت‌های آنان خود گامی است در جهت اطلاع رسانی فرهنگی و پژوهشی و هم قدردانی و ارج نهادن نسبت به خدمات صادقانه کسانی که با احساس مسئولیت و با کمترین ادعا و چشمداشت به تلاش مشغولند.

عزیزان علاقه‌مند می‌‌توانند توسط شماره تلفن 7740369 یا صندوق پستی 135/37185 با پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام ارتباط برقرار نمایند.

تبیان

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، به منظور ترویج فرهنگ اسلامی با استفاده از فناوری اطلاعات و نیز تامین نیازهای مختلف اطلاعاتی مخاطبان بویژه نسل جوان ایجاد شده است. بخش‌های مهم سایت تبیان عبارتند از:

1- مسابقات(روزانه، هفتگی، و ویژه علمی و فرهنگی با ارائه جوایز ارزنده)
2- پاسخگویی اختصاصی به سؤالات و شبهات نسل جوان و بازدیدکنندگان از سایت
3- بانک جامعی از پرسش و پاسخ با حدود 2200 سؤال و جواب طبقه‌بندی شده با امکان جستجوی موضوعی
4- آموزش دروس مقاطع مختلف تحصیلی همراه با صدای مربیان آموزشی و ارائه مشاوره‌های آموزشی با امکانات ارتباطات دو جانبه
5- بانک اطلاعات جامع علوم و معارف اسلامی شامل: قرآن، اهل‌بیت، حدیث، احکام، دعا، زیارت و000 با امکانات صوتی و تصویری.
6- آموزش دروس متداول و فشرده حوزه‌های علمیه با ارائه بیش از 1800 ساعت صدای دورس، به همراه کتابخانه جامعی از کتب فرهنگی و اسلامی، شامل متن کامل و فهرست
7- با ارائه متون ادبی و معرفی فعالیت‌های هنری گوناگون
8- بخش ورزشی، شامل اخبار ورزشی، مصاحبه با ورزشکاران و ارائه اطلاعات مختلف و متنوع ورزشی
9- بخش اجتماعی، حاوی مقالات و تحقیقات گوناگون اجتماعی، مشاوره خانواده، مشاوره تغذیه، بهداشت و 000
10- فروش و عرضه محصولات فرهنگی موسسه تبیان و موسسات فرهنگی دیگر

سایت تبیان به زبان‌های فارسی و انگلیسی در دسترس می‌باشد و بزودی به زبان عربی هم قابل استفاده خواهد بود این سایت در حال حاضر حدود 15000 عضو دارد واعضا سایت می‌توانند روزانه 2 ساعت از اینترنت رایگان استفاده نمایند.

برای استفاده از اینترنت رایگان سایت تبیان طبق این توضیحات عمل نمایید.
شناسه کاربردی: Tebyannet
رمز عبور: Tebyannet
شماره تلفن: 9718733 
 

تهران تایمز

اگر گذرتان به خیابان استاد نجات اللهی بیفتد سر کوچه بیمه، تابلویی را زیر شاخه‌های درخت یاس خانه‌ای قدیمی خواهد یافت که شما را بسوی اولین و پرتیراژترین روزنامه انگلیسی زبان کشور رهنمون می‌شود:

شاید افراد بسیاری در جامعه باشند که از انتشار روزنامه‌ای با این نام تحت سیاست‌های کلی سازمان تبلیغات اسلامی بی‌خبر باشند و این فرصت مغتنمی است تا درباره آن اطلاعاتی کسب کنند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در راستای صدور انقلاب به آن سوی مرزها به رسانه‌ای فرامرزی نیاز بود تا بتوانند این امر مهم را برعهده گیرد. این نیاز به خوبی توسط شهید آیت الله سیدمحمد بهشتی احساس شد و تصمیم بر این قرار گرفت تا روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز همزمان با انقلاب متولد شود. سیاست کلی روزنامه در همان بدو تولد با رهنمود ارزشمند شهید بهشتی شکل گرفت که فرمودند: تهران تایمز روزنامه دولت نیست بلکه باید فریاد رسای انقلاب و بلندگوی مظلومان و مستضعفان گیتی باشد.

این بیان شیوا بر دیوار حیاط تهران تایمز نقش بست تا به عنوان سرلوحه کار هرگز از یادها محو نشود. حالا پس از گذشت سال‌ها تهران تایمز به درخت تناوری بدل شده که ثمره آن کسب مخاطبین و خوانندگانی در بیش از 82 کشور جهان است.

کارکنان زحمت‌کش این نشریه در بخش‌های مختلف هر روز از اقصی نقاط کلان شهر تهران گرد هم می‌آیند تا فردا نتیجه کارشان در 16 صفحه بر پیشخوان کیوسک روزنامه فروشی‌ها قرار گیرد.

اخبار داخلی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، خارجی، ورزشی و یادداشت‌ها، مطالب زیرا شامل می‌شوند که روزنامه تهران تایمز بدان‌ها می‌پردازد.

تهران تایمز بنا به رسالتی که بر عهده گرفته نسبت به انعکاس مطالب فرهنگی و مذهبی اهتمامی خاص می‌ورزند.

صفحه فرهنگ و هنر روزنامه دراعیاد اسلامی و مناسبت‌های مذهبی به مطالب مربوط به آن عید یا مناسبت‌ خاص اختصاص می‌یابد. مسئولین روزنامه به منظور تنوع بخشیدن به مطالب آن پرداختن به موضوعاتی از قبیل جاذبه‌های ایران، زنان، کودکان و اینترنت را نیز فراموش نکرده‌اند و علاقه‌مندان اخبار و مطالب هریک از موضوعات یاد شده را به صورت هفتگی در صفحه‌ای خاص مطالعه می‌کنند.

تهران تایمز در زمینه جذب مخاطب از هیچ کوشش مشروعی فروگذار نبوده است به نحوی که در سال 1378 نیز برخی از صفحات خود را بصورت رنگی منتشر کرد.

امروز تهران تایمز بصورت منبعی مطمئن در آمده که نمایندگی‌های کشورهای خارجی در تهران برای آگاهی صحیح از سیستم‌های حاکم بر کشور بدان مراجعه می‌کنند و بالاخره از آنجائی که دانشجویان زبان انگلیسی برای یادگاری صحیح زبان به این روزنامه مراجعه می‌کنند جنبه آموزش را نیز باید به کاربردهای جنبی تهران تایمز افزود.

 

 

 

معاونت اموراداری و مالی

معاونت اداری و مالی عهده‌دار امور روزمره و حساسی است که موقعیت خاصی به آن بخشیده است. این معاونت متولی حمایت و پشتیبانی از عملکرد کلیه اجزا سازمان بوده و در نقش هسته حمایتی در سازمان عمل می‌نماید. معاونت اداری و مالی دارای چهار زیرمجموعه است که هریک با شرح وظایفی معین به انجام امور محوله اشتغال دارند. معاونت اداری و مالی درکنار وظایف اصلی خود با در نظر گرفتن موقعیت حساس سازمان تبلیغات اسلامی در جنبه‌های فرهنگی هم دست به عمل زده و با برگزاری مسابقات و پرداختن به امور رفاهی خانواده‌های پرسنل سازمان، اکرام ارباب رجوع را در دستورکار روزانه خود قرار داده و در اجرای صحیح این طرح تلاش وافر دارد. در ادامه معرفی معاونت اداری و مالی شما را به مطالعه و آشنایی دقیق‌تر با آنچه که در قالب شرح وظایف این معاونت آمده است دعوت می‌نماییم.

شرح وظایف معاونت اداری و مالی:

1- برنامه‌ریزی به منظور جلب و نگهداشت و اصلاح ساختار نیروی سازمان
2- برنامه ریزی، بهسازی و افزایش توانمندی نیروی انسانی از قبیل: آموزش حین خدمت، برنامه‌های پرورشی، انگیزشی و مهارتی.
3- اجرای مقررات و دستورالعمل‌های مصوب در زمینه استخدامی و ابلاغ آن به واحدهای مختلف و نظارت بر حسن اجرای آن.
4- اجرای برنامه‌های تحول نظام اداری کشور در چارچوب وظائف مصوب.
5- مکانیزاسیون سیستم‌های مورد نیاز سازمان با بهره‌ گیری از فناوری نوین و روش‌های کارآمد.
6- وصول درآمدها و اعتبارات و انجام هزینه در مبادی مربوط و نظارت بر حسن اجرای مقررات و قوانین موضوعه
7- برقراری ارتباط و هماهنگی با مراجع قانونی کشور و پاسخگویی به نهادهای نظارتی و حسابرسی
8- برنامه ریزی و تامین نیازمندی‌های تدارکاتی، خدماتی و پشتیبانی از برنامه‌های سازمان
9- انجام اقدامات لازم برای استیفای حقوق سازمان از طریق مراجع ذی‌ربط
10- نظارت بر قراردادهای تعهدآور با اشخاص حقیقی و حقوقی.
11- جمع آوری و حفظ و نگهداری و استفاده مناسب از اموال و دارائی‌های سازمان.
12- برنامه‌ریزی در جهت احداث، حفظ و نگهداری و بهره‌برداری از ابنیه و تاسیسات سازمان و نظارت بر حسن اجرای آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی.
13- برنامه‌ریزی، ساماندهی و بهینه‌سازی املاک سازمان.


معاونت اداری و مالی دارای چهار زیرمجموعه بنامهای:

گروه املاک و عمران
اداره کل امور مالی
اداره کل امور اداری
مدیریت امور حقوقی


میباشد که هریک از این زیر مجموعه‌ها آن گونه که از نامشان بر می‌آید مسئول رسیدگی به بخشی از شرح وظایف کلی معاونت اداری و مالی می‌باشد.


 

 

 

معاونت پژوهشی و آموزشی

در رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی توجه خاصی نسبت به امر پژوهش و آموزش لحاظ گردیده و در این راستا معاونت پژوهشی و آموزشی جهت هماهنگی بیشتر و سرعت‌گیری روند خدمات رسانی به مردم، به یک معاونت جدید تحت نام معاونت پژوهشی و آموزشی تبدیل گردید.

اولویت‌ها و اهداف این معاونت بشرح ذیل می‌باشد:

1- دفتر تهیه و تألیف متون و نشریات، با سه زیرگروه تهیه و تالیف متون، تهیه و تالیف نشریات و خدمات پژوهشی.
2- دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش عالی دینی. مهمترین وظیفه این دفتر نظارت و ارزیابی عملکرد آموزشی مراکز آموزش عالی وابسته به سازمان همچون موسسه آموزش عالی سوره با واحدهای کثیر آن در شهرهای مختلف کشور و مراکز علمی- کاربردی است.
3- دفتر برنامه‌ریزی و توسعه آموزش‌های تخصصی- فرهنگی و آموزش‌های تخصصی تبلیغ. مهمترین وظیفه این دفتر توسعه و تقویت دوره‌های آموزشی- تخصصی کادر فرهنگی و تبلیغی مورد نیاز کشور بر اساس نیازسنجی و اولویت‌های تعیین شده است.
4- دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی با سه زیرگروه: پژوهشهای فرهنگی و دینی- پژوهشهای اجتماعی و پژوهشهای بنیادین. 
 

مهمترین وظیفه این دفتر برنامه‌ریزی و انجام مطالعات راهبردی و پژوهش‌های کاربردی در زمینه مسائل و نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه اسلامی بویژه جوانان به منظور گسترش و تعمیق معارف اسلامی و فرهنگ دینی است. یکی دیگر از رویکردهای جدید و موثر سازمان تبلیغات اسلامی، کاهش تصدی‌گری در زمینه پژوهش‌های مورد نیاز سازمان است. به این اعتبار سفارش انجام این گونه تحقیقات به موسسات پژوهشی معتبر و پژوهشگران حاذق داده می‌شود و سازمان به نظارت و ارزیابی آنها پرداخته و از حاصل آماده شده کار استفاده مینماید.

5- گروه برنامه‌ریزی و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی. مهمترین وظیفه این گروه برنامه‌ریزی جهت ادامه تحصیل دانش‌آموزان علاقه‌مند به آموزش در زمینه علوم و معارف اسلامی است.

معاونت پژوهشی و آموزشی با استفاده از بازوهای فکری و اجرایی فوق علاوه بر فعالیتهای فوق به انجام وظایف ذیل مشغول است:

1- برنامه‌ریزی و انجام مطالعات راهبردی و پژوهش‌های کاربردی در زمینه مسائل و نیازهای فرهنگی اقشار مختلف جامعه اسلامی بویژه جوانان به منظور گسترش فرهنگ دینی و معارف اسلامی.
2- حمایت و پشتیبانی علمی و تحقیقاتی از فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان
3- تهیه راهکارهای مناسب جهت پاسخگویی به نیازها و حل معضلات فرهنگی متناسب با ماموریت‌های سازمان.
4- شناسایی و تحلیل ترفندهای فرهنگی و تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی و ارائه راهکارهای مقابله با آن متناسب با مأموریت‌های سازمان.
5- تهیه و تامین محتوی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی سازمان. 
6- انجام همایش و مطالعات موردی در زمینه شناخت جوانان، دانشجویان، بانوان، فرهنگیان و 000 به منظور کسب اطلاع از آخرین وضعیت فکری جامعه
7- برقراری ارتباط و تعامل با اندیشمندان حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی و پژوهشی و اطلاع رسانی جهت بهره‌گیری از امکانات و توانمندی‌های موجود.
8- جمع آوری اطلاعات، بررسی و ارزیابی تاثیر محصولات فرهنگی عرضه شده در جامعه.
9- برگزاری مجموعه همایش‌های علمی- پژوهشی در جهت توسعه و تعمیق فرهنگ دینی.
10- تالیف، ترجمه، تولید و انتشار کتب، متون و نشریات مناسب و مورد نیاز به منظور تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی متناسب با ماموریت‌ های سازمان.
11- رصد شبهات، پرسش‌های اعتقادی و فرهنگی جامعه و پاسخگویی به آن.
12- ایجاد کتابخانه تخصصی، آرشیو مجلات و تامین بانک اطلاعات پژوهشهای فرهنگی- دینی جهت بهره‌گیری پژوهشگران در حوزه‌های مرتبط با ماموریت‌های سازمان و تجهیز کتابخانه‌های موجود به کتب و سایر محصولات فرهنگی و دینی.
13- انتشار خبرنامه یا گزارش نامه‌های فرهنگی- دینی برای اطلاع مدیران و مسئولان سازمان و سایر مراکز ذی ربط
14- سازماندهی پژوهشهای فرهنگی- دینی و حمایت از پژوهشگران و مولفین این حوزه.
15- انجام توان سنجی از سطح جامعه و مخاطبین سازمان در خصوص کیفیت و اثربخشی برنامه‌های اجرا شده سازمان.
16- برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی- تخصصی به منظور ارتقا توانمندی عناصر فرهنگی تاثیرگذار در توسعه فرهنگی- دینی جامعه.
17- برنامه‌ریزی به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های نظام آموزش رسمی کشور، در جهت تامین نیروی انسانی متخصص در زمینه مدیریت و کارشناسی حوزه فرهنگی- تبلیغی.
18- برنامه‌ریزی به منظور ایجاد و توسعه موسسات آموزش عالی مورد نیاز سازمان.
19- بررسی و پیشنهاد برنامه درسی رشته‌های موجود در موسسات آموزش عالی وابسته به سازمان و نظارت بر عملکرد آنها.
20- برنامه ریزی، توسعه، هدایت و نظارت بر مدارس علوم و معارف اسلامی در سطح کشور.

به این ترتیب گروهی از متخصصان و فارغ‌التحصیلان ممتاز حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور در ترکیب این معاونت گرد هم آمده‌اند تا امر خطیر و پر اهمیت پژوهش و آموزش را در کشور تا آنجا که به ماموریت‌ها و وظایف سازمان تبلیغات اسلامی مرتبط است فرماندهی و به بهترین نحو ممکن به انجام رسانند.

 

 

معاونت امور فرهنگی و تبلیغ

با رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه‌‌های فرهنگی و تبلیغی که از اواسط سال 1380 آغاز گردید و بازنگری در سیاستهای سازمانی و اهداف کلان فرهنگی و تبلیغ دینی محورهای اساسی آموزش، تحقیق و پژوهش و نشر و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و انس با قرآن کریم و بهره‌گیری از ابزارهای جدید و فن‌آوری روز در سرلوحه برنامه‌های سازمان قرار گرفت. در این راستا با اصلاح هدف‌گذاری‌های اجرائی و عملیاتی در برنامه‌ها تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص) تقویت روح عبودیت الهی و ترویج اخلاق حسنه و رساندن پیام انقلاب اسلامی که ثمره خون هزاران شهید گلگون کفن و یادگار امام راحل می‌باشد.

کلیه برنامه‌ها و تلاش‌ها در جهت نشر فرهنگ اسلامی و انقلابی در کشور تنظیم و طرح‌ریزی گردید. با توجه به محورهای اساسی برنامه‌های سازمان اهم اهداف و فعالیت‌های این معاونت عبارت است از توسعه فعالیت‌های قرآنی توجه به مساجد و مراکز مذهبی، تقویت اطلاع‌رسانی دینی- آموزش، پژوهش و انتشارات، اصلاحات لازم در نیروی انسانی، تقویت پشتیبانی و اعزام مبلغ به اقصی نقاط کشور و ساماندهی فعالیت‌های تشکل‌های دینی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی- مردمی.

معاونت امور فرهنگی و تبلیغ در حال حاضر اداره دفتر 28 استان، 149 دفتر شهرستان، 150 نمایندگی در ادارات و سازمان‌های دولتی و همچنین 120 کانون فرهنگی و تبلیغی در اقصی نقاط کشور را برعهده دارد.

علاوه بر آنچه که گفته شد: این معاونت بطور فعال موسسات وابسته به سازمان را تحت پوشش قرار داده است همچنین این معاونت بیش از 2500 روستا را با اعزام حدود 850 روحانی مستقر تحت پوشش قرار داده است از دیگر فعالیت‌های این معاونت می‌توان به اعزام بیش از 53283 نفر مبلغ مذهبی در مناسبت‌های خاص حمایت از حدود 1000 مسجد در سراسر کشور مبارزه با تفرقه بین فرق اسلامی، پوشش حدود 1661 انجمن اسلامی، پوشش حدود 2600 هیئت مذهبی، حمایت از حدود 1400 کانون فرهنگی- مردمی و اجرای بیش از 38 طرح مستقل، جدید و موثر جهت اصلاح و احیا شعائر دینی در سطح کشور اشاره نمود. این معاونت مشتمل بر شش زیر مجموعه است که هریک بطور تخصصی متولی بخشی از وظایف آن می‌باشد.

  • - گردآوری: تبیان لرستان

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.