امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۵/۱/۲۶ تعداد بازدید: ۸۰۷
print

معرفی کتاب  «ترکش لغزنده»
 دومین رمان نویسنده لرستانی آیت دولتشاه با عنوان «ترکش لغزنده» از مجموعه کتاب‌های قفسه آبی، در انتشارات نشر چشمه منتشر شد.
انتشار این رمان ادای دینی است به آدم‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم با جنگ در ارتباط بوده‌اند و از ویرانی‌ها و پیامدهای طولانی‌مدت آن بی‌بهره ‌نبوده‌اند.

«ترکش لغزنده» یک واکاوی است. واکاوی برهه‌های مختلف از زندگی آدم‌هایی که صدایشان پشت هیاهوی جنگ و بحران‌های ناشی از آن پنهان مانده است. آلام و آمال نابود شده، جوانی‌های تباه شده و سکوت و ماتم به جامانده از آن. این کتاب یک وقایع‌نگاری است. وقایع‌نگاری چند نسل از یک دودمان که هر کدام به شکلی و در برهه‌ای خاص درگیر آتش جنگ بوده‌اند.

کتاب مذکور ماجرای یک مهاجرت است. مهاجرت چند خانواده که برای فرار از جنگ، خانه و زندگی‌شان را رها می‌کنند و پا در مسیر تازه‌ای می‌گذارند. مسیری که رویدادها غیر قابل پیش‌بینی‌ای را برایشان رقم می‌زند. داستانِ سفری از بیرون به دنیای درون و رجعتی از درون به بیرون و زمانِ حال آدم‌ها.
در این رمان سعی شده است با تغییر راوی و زاویه‌ی دید داستان، ماجرای اصلی از زوایای متفاوت مورد کنکاش و بازخوانی قرار گیرد. روندی که به‌صورت مستمر در حال زیرورو کردنِ دریافت و انگاره‌های راوی و مخاطب داستان در مورد گذشته‌ی آدم‌ها و حقایق مربوط به آن‌هاست؛ و در نهایت مهم‌ترین چالش پیش رو در این رمان، تغییر نگاه و ادراک راوی از «زندگی کردن» و «در زمان زیستن» است.
این کتاب حاصل دو سال کار مداوم نویسنده است و بارها و بارها هسته‌ی اولیه‌اش مورد بازنگری و بازنویسی قرار گرفته است. رمان «ترکش لغزنده» صد سال از زندگی یک خاندان را مورد بررسی قرار داده و طبعاً برش‌های تاریخی، بزنگاه‌هایی که روایت در آن‌ها صورت می‌گیرد و تفاوت فرهنگی و اجتماعی هر دوره، سختی کار را دو چندان کرده است.
یاداور می‌شود، آیت دولتشاه متولد 1361 در خرم‌آباد است، وی قبل از رمان «ترکش لغزنده» مجموعه داستان «خویش‌خانه» و رمان «این بازی کی تمام می‌شود؟» را منتشر کرده و با مجموعه داستان «خویش‌خانه» کاندیدای دهمین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی هوشنگ گلشیری بوده است. او در حال حاضر مشغول انجام آخرین مراحل بازنویسی مجموعه داستان جدیدش «پنجره‌های روبه‌رو» و رمان «فونوگراف علی‌اکبر خان» است.
این نویسنده لرستانی دانش‌آموخته‌ی سینما و تئاتر است و در کنار داستان‌نویسی مشغول نمایشنامه‌نویسی است و تا به امروز نمایشنامه‌های «مزارع سرسبز خداوند» و «دژاوو» «کابوس‌های سرهنگ» از او به صحنه رفته است.


  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.