امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۵/۱/۹ تعداد بازدید: ۶۷۳
print

شخصیت و سیمای امام حسین(ع) در قرآن


آیاتی از قرآن کریم  مربوط به مسئله شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و نهضت خونین عاشورا است  که می توان  نمونه های این موضوع را در آیه ۳۳ سوره اسراء و آیه ۱۰ سوره تکویر می توان مشاهده کرد.

در آغاز ۲۹ سوره از قرآن حروف مقطعه آمده به طوریکه در مجموع ۷۸ حرف از الفبا تحت عنوان حروف مقطعه در قرآن آورده شده است.

 اگر حروف تکراری مقطعه را حذف کنیم ۱۴ حرف باقی می ماند که مطابق تفاسیرصورت گرفته این ۱۴ حرف جمله "صراط علی حق نمسکه" به معنی ”راه
علی (ع) حق است، به آن تمسک جویید” را تشکیل می دهند.

حروف مقطعه بیشتر در سوره های مکی آورده شده اند و از ۲۹ سوره ای که با حروف مقطعه آغاز می شوند ۲۶ سوره مکی و سه سوره مدنی هستند.

 یکی از دلایلی که برای علت وجود حروف مقطعه در قرآن آمده است اشاره دارد به اینکه قرآن از همین حروف ساده تشکیل شده است لذا معجزه بوده زیرا این حروف ساده در اختیار همگان قرار داشته ولی کسی نمی تواند آیاتی مانند آیات قرآن را از این حروف ایجاد کند.

در بیان علت دیگر نزول این حروف گفته شده است که این حروف برای جلب توجه شنوندگان آورده شده اند زیرا هنگامیکه پیامبر می خواست آیات قرآن را برای مسلمانان تلاوت کند کفار با ایجاد سروصدا مانع از این کار می شدند ولی با آمدن این حروف در ابتدای هر سوره نظر کفار به شنیدن این حروف جلب می شد و ساکت می شدند تا ببینند پیامبر چه می خواهد بگوید.

این حروف رموز و اشاراتی است به نام های خدا و رسول خدا همانطور که در سوره یاسین به نام پیامبر(ص) اشاره شده است.

یکی از آیاتی که به حادثه کربلا اشاره دارد آیه اول سوره مریم است که با حروف مقطعه "کهیعص" شروع شده است و مطابق برخی تفاسیر هر کدام از این حروف به کلمه ای اشاره دارد.

"کاف" به معنای کربلا، "ه" به معنای هلاکت و شهادت امام حسین(ع) و یارانش، "ی" به معنای یزید، "عین" به معنای عطش حسین و "صاد"
به معنای صبر امام حسین و یاران ایشان تفسیر شده است.

 

 تهیه و تنظیم حجت‌الاسلام میر عمادی،نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه شهرستان خرم اباد

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.