امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۵/۲/۵ تعداد بازدید: ۶۴۳
print

دانلود pdf مقاله

بررسی روانشناسانه تاثیر دین وهیاتهای مذهبی درسبک زندگی جامعه اسلامی

ما در مورد سبک زندگی درآموزه‌های دینی خود ازجمله در مراسم دینی وهیات­های مذهبی مطالب بسیاری داریم و به هیچ­ وجه آموزه‌های دینی ما بیگانه از سبک زندگی ما در سطح اجتماعی نیستند و هیچ موضوعی در زندگی وجود ندارد که در دین ما نکته و آموزه‌ای در مورد آن نداشته باشیم. بنابراین باید مراقب باشیم بحث سبک زندگی توسط دیگران مصادره نشود. سبک زندگی، از اصطلاحات نسبتاً جدید علمی است که با رویکردهای گوناگونی تعریف شده است. به‌نظر می‌رسد، بهترین و جامع‌ترین آنها، رویکرد دین‌شناسانه است. بر اساس این رویکرد سبک زندگی، مجموعه‌‌ای از رفتارهای سازمان‌یافته است که متأثر از باورها و ارزش‌های پذیرفته‌شده، و همچنین متناسب با امیال و خواسته‌های فردی و شرایط اجتماعی، وجهة‌ غالب رفتاری یک فرد یا گروهی از افراد شده‌اند ونقش مراسمات دینی وهیات­های مذهبی به طور واضح در زندگی اجتماعی او متبلور می­شود. ما معتقدیم رابطه‌ای عمیق میان انجام مراسمات دینی و شرکت در هیاتهای مذهبی و سبک زندگی اجتماعی وجود دارد.

سبک زندگی نشان‌دهندة میزان و کیفیت باورها و ارزش‌های ما است، و هچنین شرایط محیطی وسبک زندگی مردم بر شکل و محتوای دین­ورزی و مراسمات دینی آنها تاثیر گذار است. یعنی تاثیر وتاثر متقابل بین سبک زندگی اجتماعی و مراسم دینی و هیاتها برقرار است و ما در این مقاله با بررسی روان­شناسانه تاثیر دین و کسانی که در هیات­های مذهبی شرکت می­کنند را بر سبک زندگی آنها بررسی کرده و تاثیر آن را به طور یقین می­توان در سطح روابط اجتماعی آنها مشاهده می­کنیم.

 

نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.