امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۵/۳/۴ تعداد بازدید: ۴۶۵
print

سلسله مباحث معرفی شخصیت حضرت علی(ع) در قرآن

وزن و میزان از واژه هایی است که در قرآن فراوان به کار رفته و در روایات اسلامی ما میزان به امام علی(ع) تفسیر و تطبیق داده شده است.

وزن و میزان از واژه هایی است که در قرآن فراوان به کار رفته و در روایات اسلامی ما میزان به امام علی(ع) تفسیر و تطبیق داده شده است.

در سه آیه هفت و هشت و ۹ سوره الرحمن چهار بار کلمه میزان به کار رفته که امام رضا(ع) این وزن و میزان را به امام علی(ع) تطبیق داده است.

خدای متعال در این آیه می فرماید درروز قیامت ترازوی عدل را برپا می‌کنیم که امام صادق(ع) مقصود از میزان و ترازوی عدل در این آیه را پیامبران و اوصیای الهی دانسته است.

علامه مجلسی در بحارالانوار از مرحوم شیخ مفید نقل می‌کند که در روایت آمده منظور از موازین در آیه۴۷ سوره انبیاء حضرت علی(ع) و فرزندان پاک و مطهرش هستند.

امام علی(ع) میزان اعمال است، میزان همان ترازو و از ریشه وزن و وسیله اندازه گیری است.

برای هر چیزی ترازو و میزان خاصی است،باتوجه به اینکه هرچیزی به تناسب خودش سنجیده می‌شود، در مسائل معنوی نیز باید میزان وجود داشته باشد که اعمال را با او بسنجیم.

اعمال انسان جسم نیست و میزان آن جسمانی نخواهد بود،بدون تردید میزان سنجش اعمال همان اثر عمل است که اثر اعمال را باید آن کسی که تکلیف را بر ما مشخص کرده است بسنجد.

عقاید و اخلاق و اعمال ما توسط انبیاء و اوصیاء آورده شده اند پس آنها میزان سنجش اعمال ما هستند.نامه اعمالمان باید به امضای امام زمان(عج) برسد، علی(ع) حق محض بوده و میزان چیزی است که حق را نشان می دهد.

میزان باید عدل باشد،علی(ع) عدالت مجسم، میزان اعمال، شاخص سنجش اعمال انسان و سند و ملاک حقانیت است.

امام سجاد (ع)می فرمایند: امام علی(ع) امیر ایمان و میزان اعمال است. همچنین امام صادق(ع) می فرمایند به خداقسم علی(ع) صراط مستقیم و میزان اعمال است.

پیامبر(ص) در حدیثی خود را میزان،علی(ع) را دو کفه میزان، حسنین(علیهم السلام) را دو ریسمان متصل کننده کفه ها وحضرت فاطمه(س) را وسیله ارتباط بین دو کفه معرفی کرده است.

تهیه و تنظیم حجت‌الاسلام میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد

 

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.