امام مهدی (عج): من ذخیره خدا در روی زمین و انتقام گیرنده از دشمنان او هستم
۱۳۹۵/۸/۳ تعداد بازدید: ۸۲۱
print

مرگ ۱۷ لرستانی بر اثر مسمومیت دارویی

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان گفت: طی شش ماه اول سالجاری ۱۷ مورد مسمومیت منجر به فوت ناشی از مصرف داروها در استان مشاهده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نظیفی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران بیشترین موارد مرگ و میر ناشی از مسمومیت در استان را به دلیل مسمومیت با داروی متادون دانست و اظهار داشت: این داروی شبه افیونی یک مخدر صنعتی قوی بوده ولی کمتر از مرفین و هروئین اعتیاد آور است و غالبا به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می رود.

وی افزود: متادون برای تسکین دردهای مزمن نیز تجویز می شود و بیشتر مسمومیت‌ ها با این دارو عمدی است که به ‌علت دوز بالای مصرف و یا مصرف همزمان آن با سایر داروها به خصوص «بنزودیازپین ها» و یا الکل به‌ وجود می‌آید.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان بیان داشت: در حال حاضر شایع ‌ترین مسمومیت از لحاظ ترکیبی، مسمومیت دارویی است، داروهایی که سیستم اعصاب مرکزی را متاثر کرده و از بین آنها خواب آورها، مسکن‌ ها و داروهای ضد افسردگی رتبه اول را در رابطه با ایجاد مسمومیت‌های دارویی دارند.

نظیفی آمار موارد مسمومیت منجر به فوت ناشی از مصرف داروها در استان طی شش ماهه اول سال ۹۴ برابر با ۲۰  مورد دانست و افزود: از این میان شش زن و ۱۴ مرد به دلیل استفاده از دارو فوت شده اند.

وی از کاهش ۱۵ درصدی مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی طی شش ماه اول سال جاری در استان خبر داد و اضافه کرد: طی شش ماه اول سالجاری نیز  ۱۷ مورد مسمومیت منجر به فوت ناشی از مصرف داروها در استان مشاهده شده که شامل چهار زن و ۱۳ مرد بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان عنوان کرد: متادون داروی بدون نسخه نیست و حتما با تجویز پزشک توزیع می‌شود اما به هر حال این دارو نیز مانند هر دارو یا ماده مخدر دیگری از کانال‌های غیررسمی و روش‌ های غیرقانونی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سوء مصرف می‌شود.

نظیفی افزود: همچنین مصرف داروهای اعصاب هم سهم بالایی از بروز مسمومیت‌ هایی دارویی را داشته و به ‌طور کلی بخش عمده مسمومیت‌های دارویی بر اثر مصرف عمدی آرام بخش‌ها به‌ وجود می‌آید.

  • - گردآوری: تبیان لرستان
نظرات

 نام:
 *نظر:

مطالب مشابه

© کلیه حقوق معنوی و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.